Dok smo u poslednjih desetak godina od mnogih stvari digli ruke, usporili korak ili ih prepustili sudbini, kada je u pitanju razvoj Interneta išli smo nekim srećnim (ali ne slučajnim) čudom, uglavnom rame uz rame sa razvijenim evropskim zemljama. Za svega četiri godine prošli smo dug put od mreže kojoj pristupa samo mali broj čudaka iz akademske sredine, preko zagušenih linija i loše telefonske infrastrukture, do prvih domaćih firmi koje su putem Interneta ponudile svoje usluge i mnogo pojedinaca koji su prestali da čitaju novine i zamenili ih vestima sa Interneta. Ovaj uzbudljivi razvoj pratili su i u njemu učestvovali PC Press i SezamPro, nastojeći da ponude aktuelne edukativne sadržaje i podele dragocena iskustva sa svojim čitaocima i korisnicima.
Održavanje Internet seminara se pokazalo kao pogodna forma - na prvom Internet seminaru, koji je organizovan maja 1995. u Kotoru, Internet bio velika novost koju je trebalo tek upoznati. Na drugom seminaru, decembra 1997. na Kopaoniku, bilo je mnogo korisnika koji su poznavali Mrežu i pristupali joj preko nekog od preopterećenih provajdera, ali su želeli da sada na njoj predstave i svoju firmu. Utisak da se interesovanje slušalaca produbljuje i da je potrebno posvetiti podjednaku pažnju tehničkim i poslovnim aspektima Interneta, navela je organizatore da za treći Internet seminar, održan u Budvi od 2. do 6. oktobra, pripreme ambiciozan program sa dva paralelna toka predavanja, jednim namenjenim poslovnim ljudima, a drugim namenjenim sistem inženjerima i Web dizajnerima, uz nekoliko plenarnih predavanja interesantnih za sve.
|
Predavači na seminaru INTERNET 2000, Ilija Ambo, Danko Jevtović, Dejan Ristanović, Miodrag Veselinović i Zoran Životić, održali su oko 40 zanimljivih prezentacija, a glavni sponzor seminara bila je firma Jugodata iz Podgorice. Opsežne pripreme za ovaj Seminar koje su počele još početkom godine prekinuo je rat, koji je, paradoksalno, na poseban način doprineo svesti o važnosti Interneta i pokazao koliko je značajno koristiti ga ne samo za pristup različitim sadržajima već i za prezentiranje sopstvenih. Uprkos "ratnom" odlaganju, Seminar je bio dobro pripremljen: učesnici su imali priliku da se za skup prijave putem Web-a, da prate stanje svoje prijave, a za lakše praćenje predavanja pripremljeni su svi slajdovi u štampanoj formi i na CD-ROM-u, koji je bio deo kotizacionog paketa.
Prvog dana seminara, koji je otvorio Milan Mrvaljević, direktor Infofesta, govorio je Dejan Ristanović, koji se osvrnuo na stanje Interneta u svetu i Jugoslaviji. Slušaoci su saznali mnoge zanimljivosti o borbi za korisnike i oglase, kao što su besplatan PC koji dobijate ako ste spremni da na 39% svog ekrana stalno trpite reklame, kao i o milionskim cenama dvoslovnih imena domena koje se neko setio da registruje na vreme. Bilo je reči o trendovima u Internet književnosti i muzici, ali i o prvoj laparoskopskoj operaciji izvršenoj na daljinu putem 2.4 gbmps linka. Pogodite ko ostvaruje najveći prihod od prodaje na Internetu: na ovom predavanju čulo se da su to upravo prodavci cveća (1-800-flowers)!
Internet 2000 nije mogao proći bez plenarnog predavanja Windows 2000, koje je održao Danko Jevtović. Windows 2000, rezultat Microsoft-ove ideje da se ujedine desktop, LAN i Internet, spreman je da zavlada svim tipovima personalnih računara u poslednjoj godini XX veka. Predavanje je obuhvatilo sve grupe servisa koji čine W2K, a posebna pažnja posvećena je tehnologiji aktivnih direktorijuma. Još jedno plenarno "milenijumsko" predavanje pod nazivom "Internet tehnologije u Office-u 2000" održao je Dejan Ristanović. Microsoft Office 2000 je doneo nove mogućnosti poslovnim programima, ali su njegove glavne prednosti vidljive u domenu Interneta: novi Office omogućava lako publikovanje podataka na kompanijskoj mreži ili na Web-u i donosi punu integraciju u Microsoft-ovo Web okruženje. Veoma zapaženo bilo je i plenarno predavanje Danka Jevtovića "Portali - vaš desktop na Internetu": Internet kompanije se danas utrkuju u pripremi portala, Web stranica sa kojih će korisnik počinjati krstarenje Web-om i gde će ga čekati razne informacije, alati za obavljanje osnovnih usluga i mnogi drugi sadržaji.
Plenarno izlaganje Miodraga Veselinovića "Kako nastaje popularan sajt" povelo je slušaoce u svet Internet marketinga, u kome priprema prezentacije firme predstavlja tek prvi, najmanji deo posla, kao uvod u nastojanje da se privuku posetioci sajta i zadrži njiihova pažnja. Poslednjeg dana Seminara održana su dva plenarna predavanja. Dejan Ristanović je govorio o uticaju Internet tehnologije na svakodnevni život, putem kompjuterizacije radnog mesta i doma, uz integraciju računara, kućnih uređaja, multimedije i zabave; predstavljene su ideje kao što je Microsoft-ov Digital Nervous System ili Sun-ov Jini. Zatim se Danko Jevtović osvrnuo na stranputice Interneta, koji su neminovne u oblasti koja se tako brzo razvija - predstavljene su tehnologije koje, mada su često pompezno najavljivane, nisu uspele da osvoje korisnike i upoređene su sa tehnologijama koje su preovladale, u pokušaju da se nasluti budućnost Interneta.
U okviru poslovne sekcije, Zoran Životić je u okviru predavanja "Od Interneta, ka Internetu" govorio o različitim aspektima korišćenja Interneta kao komunikacionog kanala, virtuelnim privatnim mrežama, medijskom prostoru kao poligonu za marketing i segmentima globalnog tržišta. Danko Jevtović je predstavio je najveće "igrače" na globalnom Internet tržištu, njihove poslovne strategije. Zoran Životić je govorio o aktivnim sadržajima na Web-u: statična prezentacija firme na Internetu, čak i ako se redovno ažurira, više nije dovoljna, a ozbiljan nastup na mreži podrazumeva automatizovano publikovanje informacija iz firminih baza podataka, koje postaju pristupačne za upite zadate kroz Web browser. Danko Jevtović je predstavio softver za radne grupe i opisao njegov značaj u planiranju posla, raspodeli zadataka, praćenju napretka projekta i reagovanju na probleme. Dejan Ristanović je izložio je iskustva komercijalizacije Interneta u Jugoslaviji: iako slaba popularnost bezgotovinskog plaćanja usporava razvoj e-commerce-a kod nas, slušaoci su saznali kako su neke domaće firme uspele da svoju robu ili usluge prodaju preko Web-a. On je govorio i o mogućnostima pristupa Internetu korišćenjem GSM mreže mobilne telefonije.
Zoran Životić je izložio osnove korporativnog provajdinga: sve je više firmi koje zaposlenima ne obezbeđuju samo pristup Internetu iz kancelarije - ma gde se nalazio, službenik ima mogućnost da se uključi u firminu mrežu, pa i da pristupi Internetu. Opisano je kakva je infrastruktura potrebna za ovakav provajderski sistem na korporacijskom nivou, kakve su performanse i projektovani troškovi. Za one koji mnogo razgovaraju sa partnerima iz inostranstva i šalju im faksove interesantno je bilo izlaganje Ilije Amba o prenosu glasa preko Mreže. On je takođe održao predavanje o rizicima i sigurnosnim problemima veze sa Internetom, a program poslovne sekcije je završen predavanjem Zorana Životića koje se bavilo problemom 2000. godine i njegovim rešavanjem.
Da je razvoj Interneta kod nas dostigao fazu zrelosti govori i neočekivano veliki broj polaznika tehničke sekcije, od kojih većina dolazi iz velikih domaćih preduzeća. Prvi dan seminara u tehničkoj sekciji bio je posvećen dial-up pristupu Internetu. Danko Jevtović je najpre govorio o odlukama koje treba doneti u vezi organizacije mreže, serverima i softveru, a onda predstavio komunikacionu i mrežnu opremu koju treba nabaviti i instalirati da bi se lokalna mreža povezala sa Internetom povremenom ili semi-permanentnom vezom. Zatim je Ilija Ambo govorio o WAN infrastrukturi i multimedijalnim mrežama: potreba za prenosom pokretne slike i drugih multimedijalnih sadržaja preko Interneta zahteva ogromne propusne opsege i mreže koje te opsege mogu da garantuju. Predstavljeni su protokoli kojima se prenosi glas, oprema za realizaciju prenosa glasa kroz mrežu i realizacija telefonske komunikacije. Danko Jevtović je održao predavanje o rutiranju na Internetu i povezivanju firme iznajmljenom linijom, da bi potom Zoran Životić predstavio tehničke aspekte provajderskog sistema.
Ilija Ambo se osvrnuo na obezbeđivanje Internet servisa kod dial-up pristupa, analizirajući razne metode realizacije Internet servisa, pre svega elektronske pošte i Web-a, konfigurisanje rutera, softvera, proxy i e-mail servera. Zatim je Danko Jevtović govorio o zaštitama mreže: sistemi povezani na Internet izloženi su napadima raznih vrsta, pa treba zaštititi mrežu od hakera, spam mail poruka i svih drugih napada. U okviru izlaganja "Kako je uveden Internet, priča iz života", Ilija Ambo je izložio svoja iskustva i opisao probleme na koje je nailazio uvodeći Internet u velike domaće firme. Njegovo predstavljanje Linux-a kao univerzalne platforme za obezbeđivanje Internet servisa bilo je takođe i prilika za polemičke tonove na večitu temu "Unix ili NT".
Miodrag Veselinović je govorio o dizajnu i grafičkom izgledu Web prezentacija, istakavši da zasnivanje ili redizajn Web prezentacije zahteva pažljivo planiranje. Bilo je reči o dizajnu koji se danas očekuje i postizanju visoke funkcionalnosti i lakog pristupa informacijama koje zanimaju posetioce, bez žrtvovanja estetike. U okviru teme "Marketing i Web prezentacije", Miodrag Veselinović istakao je da Web prezentacija treba da proizvede konkretan rezultat, u vidu plasmana određenih ideja, proizvoda ili usluga, odnosno unapređenja imidža firme i govorio o elementima dizajna koji se mogu iskoristiti za maksimalni marketinški efekat. Zoran Životić održao je zapaženo predavanje "Iz baze na Web", dajući niz tehničkih detalja od interesa za Web programere koji, koristeći tehnologiju aktivnih strana i ADO, žele da učine informacije iz baza podataka dostupnim na Internetu i intranetu.
Pored predavanja, održan je i izuzetno posećen tročasovni workshop: predavači su odgovarali na pitanja po tematskim celinama, a posebno zanimljiva bila su konkretna iskustva koja je o pitanjima nabavke opreme i njenom životnom veku izneo Ilija Ambo, kao i iskustva Zorana Životića u projektovanju softvera i zaštiti navećeg domaćeg on-line sistema SezamPro. Polaznici su izrazili posebno zadovoljstvo ovim oblikom komunikacije sa predavačima i poželeli da ubuduće bude više tematskih workshop-ova.
Pored obimnog stručnog programa, na seminaru nisu izostali ni zabavni sadržaji. Posle krstarenja do Svetog Stefana i Drobnog pijeska, organizovana je svečana večera u auli hotela Avala - lepo vreme omogućilo je prijatnu atmosferu pod vedrim nebom i svetlošću sveća. Oni koji se nisu umorili od brojnih predavanja imali su priliku da u sitnim satima odgledaju po neki filmski hit u DVD bioskopu, a veoma lepo vreme izmamilo je polaznike na plažu i podstaklo ih da u anketi požele da se naredni seminari takođe održe u jesen, na moru.
Izašavši iz okruženja rasejanih hakera i univerzitetskih profesora, Internet je neopozivo stigao u svačiji komšiluk, polazaći od sredina u kojima se rado i mnogo govori o kupovinama. Ovaj Seminar je poručio da dolazi vreme za razmišljanje o tome šta, kako i kome prodati nešto preko Interneta i kako na Internetu zaraditi novac. Nadajmo se da će do sledećeg Internet seminara mnogi Jugosloveni naći odgovor i na ovo pitanje...
|