H a r d v e r
PC home - osnovna strana
PC #63 - Januar 2001

GSM arena

Mnogo toga se promenilo od našeg prvog velikog testa mobilnih telefona - generacije ovih uređaja su se smenjivale, cene su padale a proizvođači su potražili šansu i u "paralelnim svetovima" Interneta i multimedije. Zaronimo po četvrti put u GSM arenu...
Zoran Životić
Dejan Ristanović

    Mobilni telefoni ući će u XXI vek kao potpuno zrela tehnologija: početno oduševljenje je prošlo, a na GSM telefon se gleda kao na uređaj koji treba da obavi konkretan posao. Mobilni telefon je sve manje statusni simbol, pošto su cene aparata i usluga postale pristupačne širokom krugu korisnika - poneki novi model i dalje može da bude skup, ali se već za 200-300 DEM može nabaviti telefon koji obezbeđuje sve funkcije koje su realno potrebne, dok luksuzniji aparati koštaju 500 ili nešto više maraka. Telefoni se nude na svakom ćošku, ali to ne znači da situacija na YU tržištu zaslužuje samo optimističke komentare.

Zemlja dekodiranih telefona

    Trend koji smo uočili pre godinu dana u potpunosti se ispoljio - sve je teže naći mobilni telefon koji dolazi legalno i koji je predviđen za prodaju krajnjim korisnicima. U inostranstvu se mobilni telefoni sve češće poklanjaju uz dugoročnu pretplatu na usluge neke mreže. Aparati koji su u velikim količinama prodati inostranim GSM operaterima kodirani su od strane proizvođača tako da rade samo u određenoj mreži, a opet nekim tajanstvenim kanalima stižu do nas, tu se "dekodiraju" (zamenjuje se sadržaj firmware-a) i onda rade u YU mreži. Takvi telefoni se pakuju u "univerzalne" kartonske kutije i, uz ispravljač i eventualno fotokopirano uputstvo, prodaju po veoma niskim cenama.

    Čitava operacija je nelegalna, ali svi znamo koliko se kod nas koristi piratovan softver, pa zašto se ne bi koristili i "piratovani" telefoni? Niske cene dekodiranih telefona su obeshrabrile zvanične distributere - novi modeli se pojave posle promocije na svetskom tržištu, ali u malim količinama jer onog momenta kada stignu prve "dekodirane isporuke", cene toliko padaju da se distributer ne može boriti sa crnim tržištem. Došli smo do apsurdne situacije da cena govori veoma malo o kvalitetu telefona - zavisno od kanala kojim je telefon stigao, neki u suštini prosečan model može koštati bitno više od vrhunskog telefona. Činjenica da zvanični predstavnici prodaju malo telefona usporava lokalizaciju menija i drugih karakteristika - ove godine menije na srpskom nudi otprilike isti broj modela kao i prošle.

    Dekodirani telefon može da napravi probleme i krajnjem korisniku, iako ti problemi možda neće biti vidljivi na prvi pogled. Jedan od modela koje smo testirali korektno je obavljao osnovne operacije, ali kada smo zatražili pristup Internetu, počeo je da zove broj u inostranstvu i (naravno) nije uspeo da se priključi, jer nismo znali korisničko ime i lozinku. Na standardnom modelu tog telefona parametri Internet provajdera se slobodno zadaju, ali je kodirani model vezan za određenu mrežu, što "haker" nije primetio ili nije umeo da ispravi. Takvih primera ima još, a deo kupaca je svesan mogućih problema, ali se (pre)često povede za niskom cenom. Možda će se stvari popraviti tek kada i naši GSM operateri počnu da poklanjaju aparate uz pretplatu.

GSM operateri

    U Srbiji trenutno rade dva GSM operatera, Mobtel i MTS. Svaki od njih je uspešno prekrio najveći deo teritorije, ali je Mobtel-ova ponuda i dalje bogatija: pre-paid i post-paid model plaćanja, roaming u velikom broju zemalja i data pretplata koja omogućava 9600 bps vezu sa Internetom predstavljaju adute koji su poslovne ljude, a naročito korisnike notebook računara usmerili prema Mobtel-u. Takvi korisnici se uglavnom odlučuju za post-paid pretplatu, pošto je ona neophodna da bi se koristio roaming i data opcija, dok je pre-paid model uglavnom interesantan za mlađe korisnike koji pažljivije kontrolišu svoje troškove.

    Oba GSM operatera povremeno pate od preopterećenja mreže, koje je uzrokovano teškoćama pri finansiranju, nabavci i uvozu opreme. Mobtel mreža trenutno funkcioniše bolje od MTS mreže, u kojoj su česta zagušenja i situacije kada se dobija poruka da mobilni pretplatnik nije dostupan, iako je njegov telefon aktivan. Javlja se i problem registrovanja uplate kod pre-paid MTS korisnika, koji podatke sa "greb-greb kartice" često moraju da unose u kasnim noćnim satima, jer je danju gotovo nemoguće dobiti vezu. Operateri najavljuju uvoz nove opreme i jačanje mreža, pa se nadamo da će problem preopterećenja tokom 2001. godine biti ublažen ako ne i eliminisan. Tome bi svakako doprinela i dodatna konkurencija na ovom tržištu.

    Posebna priča je slanje kratkih poruka - iako je pisanje teksta korišćenjem svega 10 tastera sve samo ne jednostavan posao, SMS-ovi su stekli neverovatnu popularnost, posebno kod nas gde su operateri ovu uslugu učinili praktično besplatnom. Posledice su se videle veoma brzo - poruke su počele da stižu sa sve većim zakašnjenjem ili SMS centar nije mogao da ih primi. A onda je, kroz "efekat spirale" situacija počela da se pogoršava.

    Malo korisnika razume zašto SMS poruke kasne. SMS poruka, sa stanovišta količine informacije, predstavlja veoma malo opterećenje za mrežu koju koristi kao transportni sistem. Problem je u tome što poruka na putu do primaoca ima jednu stanicu zvanu SMS centar. Lako se moglo desiti da GSM standard predvidi slanje kratkih poruka bez posredovanja SMS centra - ako korisnik kome ste je namenili nije trenutno dostupan, dobili biste informaciju kao i kada pokušate da ga pozovete glasom. U želji da pruže dodatni komfor, tvorci standarda su uveli SMS centre koji čuvaju poruke i pokušavaju da ih isporuče sve dok se korisnik konačno ne pojavi u mreži. Pri tom pošiljalac na svom telefonu podešava period važenja poruke koji može biti i do tri dana. Znate li da promenite ovu vrednost i verujete li da prijem SMS poruke posle tri dana ima smisla? Pogledajte dokumentaciju vašeg telefona i postavite vreme važenja poruke na nešto mnogo kraće (nekoliko sati?) i tako ćete pomoći svom SMS centru. Jer, zagušeni SMS centar koji nije u stanju da na vreme vrati informaciju da je poruka primljena stvara čitav niz problema. Odovor korisnika na poruku Mesage not sent je logičan - pokušavaju ponovo. I ponovo. SMS centar prima svaku od tih poruka i time je dodatno zagušen, jer treba da isporuči desetak identičnih poruka.

    SMS je problem GSM operatera i njegove poslovne politike. Kod mnogih operatera u Evropi cena slanja SMS poruke je (za naše uslove) prilično visoka, ali je zato kapacitet opreme adekvatan. Poznat nam je primer francuske firme koja je razvila posao šaljući razne informacije svojim pretplatnicima (ima ih oko 400.000) preko SMS poruka - mesečni broj poruka se meri milionima. Njihov problem je prerastao u problem mreže, jer ćelije u okolini centra postaju zagušene takvim saobraćajem, ali SMS centar poruke isporučuje u roku od nekoliko sekundi, čak i kada se poruka šalje u roming-u našoj mreži, ali preko francuskog SMS centra. Usput, cena slanja jedne poruke je 1 franak što je negde oko 10 dinara.

    Pošto su domaći SMS centri prezagušeni, korišćenje stranih centara je postalo nacionalni sporta - u svetu ima dovoljno operatera koji nisu ograničili korišćenje svojih centara na sopstvene korisnike, ali se takva greška u konfigurisanju otkloni nekoliko dana nakon što broj centra postane popularan u Jugoslaviji. Pravo rešenje možemo naći samo kod naših operatera.

Kako smo testirali

    Na test je ove godine stiglo 19 telefona iz raznih cenovnih kategorija - želeli smo da pokrijemo što širi spektar interesovanja korisnika, svesni da se najviše traže upravo jeftini modeli. Naravno, među čitaocima "PC"-ja ima mnogo ljubitelja najnovijih tehnologija, pa smo pokušali da pronađemo i ponešto za njih. Kao i prethodnih godina, cilj testa nije bio da izaberemo "najbolji" telefon, već da prikupimo što više informacija o raznim karakteristikama testiranih modela, prepuštajući ponderaciju tih karakteristika čitaocima. Verujemo da će od pomoći biti tabela u kojoj su sumirane karakteristike telefona i koja zahteva nekoliko objašnjenja.

    Tabela počinje fizičkim karakteristikama telefona: dimenzije (podatak u zagradi se odnosi na antenu koja "štrči" izvan gabarita telefona), masa, ekran, poklopac tastature, tip i kapacitet baterije itd. Podaci o masi odnose se na telefon u varijanti u kojoj smo ga dobili - neki od modela se mogu kupiti i sa baterijom manjeg kapaciteta (u kom slučaju je telefon lakši) ili sa težom baterijom, koja obezbeđuje duži rad. U tabeli smo dali stand-by i talk vreme koje navodi proizvođač - realno vreme je obično kraće, pošto merenja podrazumevaju idealne uslove i rad telefona minimalnom snagom, što se u praksi ne može obezbediti; ipak, ova vremena daju dobru osnovu za poređenje telefona.

    Sledi niz parametara kojima smo pokušali da dočaramo bogatstvo softvera telefona - svi modeli obezbeđuju osnovne usluge, ali neki od njih mogu da zamene rokovnik, budilnik, štopericu, diktafon... Sve te parametre sumirali smo u ukupnu ocenu bogatstva softvera, koja se kreće od 1 do 5. Softver je ocenjen još jednom, prema kvalitetu korisničkog interfejsa - neki telefoni možda nemaju previše opcija, ali se do najvažnijih komandi dolazi brzo i lako, što uvek treba ceniti. Tu je i ocena koja se odnosi na "hardver" - ocenjujući jednostavnost rukovanja, koncentrisali smo se na dostupnost važnih tastera, te na lako korišćenje telefona levom i desnom rukom, recimo u zimskim uslovima.

    Najkontraverznija je svakako ocena kvaliteta prijema/predaje u graničnim uslovima. GSM tehnologija je napredovala toliko da svi modeli nude veoma dobar prijem ako je pokrivenost mrežom dobra - razlike ćete tada teško primetiti. Kada se nađete u nekom podrumu ili daleko od GSM ćelije, razni telefoni se ponašaju različito. Ocena u tabeli je nastala na osnovu poređenja različitih uređaja u uslovima za koje iz višegodišnjeg iskustva znamo da mogu biti problematični. Ipak, nije moguće doneti čvrst zaključak na bazi ovakvih testova, jer kvalitet prijema u nekom trenutku i na nekom mestu zavisi od suviše parametara, među kojima su konfiguracija terena, atmosferski uslovi itd. Zato date ocene posmatajte pre svega kao aproksimaciju - u normalnim uslovima svi telefoni će obezbediti veoma komforan razgovor.

    Za opsežne opise svih testiranih telefona, tabelu njihovih karakteristika i cena kao i analizu perspektiva treće generacije GSM-a (3G standardi) pogledajte "PC #63".

    Testirani modeli:

Korisne adrese:
Computerland, Kralja Milutina 32, Beograd, tel. 011/3610-945
Comtrade, Vladimira Popovića 6, Beograd, tel. 011/3112-060
Infogroup, YU Bussines Center, M. Pupina 10g/n.p.04, Beograd, tel. 011/3116-611, 3110-300
MP Soft, Deligradska 24, Beograd, tel. 011/3611-900
Processor Commerce, Beogradski sajam, hala 9, tel. 011/655-200
Tehnicom, Bulevar Vojvode Mišića 37b, Beograd, tel. 011/3691-466
Telephant, Bulevar revolucije 265, Beograd, tel. 011/418-999


    PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Oglasavanje u casopisu PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa