Nikon je firma koju u svetu fotografije jednostavno ne treba predstavljati. Model D1, njihov prvenac na tržištu digitalnih fotoaparata namenjenih profesionalcima, itekako je uzburkao tržište. | |
Branko Nikitović |
Kao i u većini drugih tržišta, na polju digitalnih foto-aparata postoje tri osnovne klase - ekonomska (Consumer), srednja (Prosumer) i profesionalna. Iako je većina fotografa i naprednih amatera priželjkivala profi spravu u rukama, malo ko je mogao sebi da priušti takvo čudo. Razlog je naravno cena - trebalo je platiti najmanje 13,000 američkih dolara za digitalno SLR telo. Ovim segmentom tržišta suvereno je vladao Kodak, koji je prodavao niz DCS modela baziranih na Nikon i Canon telima u kojima je smeštena sopstvena elektronika.
Nikon je nedavno odlučio da, posle kvalitetnih Coolpix modela u srednjoj klasi, i sam nastupi u profesionanoj kategoriji, pa je prošle jeseni predstavio model D1 koji je uzburkao svet - u prvim mesecima prodaje nije se mogla zadovoljiti potražnja! Pored vrhunskog kvaliteta, glavni razlog je bila cena od oko 5000 američkih dolara, koliko ovaj uređaj košta i kod domaćeg predstavnika. Time je započeo rat cenama i kvalitetom, od koga će svi korisnici imati velike koristi. Profesionalna osnovaPrvi pogled na ovu spravu daje jasan utisak da to nije "idiot" niti kamerica koju ćete držati pri ruci za fotografisanje u svakoj prilici. D1 je zasnovan na telu vrlo sličnom čuvenom modelu F5 i teži 1.1 kilogram bez baterije, sočiva i blica; aparat će izdržati rad u veoma teškim uslovima. On Koristi 2.7 megapikselni CCD kojim se dobija slika rezolucije 2000*1312 tačaka. Iako ova brojka ne zvuči naročito (u srednjoj klasi je već čest CCD sa preko tri miliona tačaka), impresionira veličina aktivne površine - celih 23.7*15.6 mm (skoro kao na Advantix filmovima), što znači izuzetnu osetljivost zahvaljujući velikim aktivnim površinama svakog fotoosetljivog elementa čipa. Ovako se postigla osetljivost od 100 do 1600 ASA, sa posebnim modovima od čak 3200 i 6400 ASA u sensitivity up modovima koji nažalost donose i šum. Osetljivost je upotpunjena velikom brzinom ekspozicije, koja ide do 1/16000 sekunde u koracima od 1/3. Pored mnoštva kontrolnih točkića i tastera kojima je telo prosto posuto (pošto uvežbate rad, veoma efikasno ćete podešavati radne parametre), tu su i tri (!) LCD ekrana i jedan ekran u tražilu. Sa zadnje strane je smešten kolor LCD dijagonale 2 inča sa 114000 tačaka. Ne koristi se kao tražilo (razumljivo jer se koristi SLR princip, pa slika "pada" na CCD samo kad se ogledalo podigne) već za pregled snimljenog materijala, što možete raditi i pre snimanja svake slike na karticu, kao i za podešavanja. Meniji su tako bogati da su svi označeni brojevima a ima ih toliko da možete promeniti sve što vam padne na pamet, uključujući i parametre kao što su oštrina ili biranje primenjenih tonalnih krivih.
Kreirane fotografije se smeštaju na Compact Flash karticu tipa I ili II, a možete umetnuti i poznati IBM-ov minijaturni MicroDrive hard disk kapaciteta 340 MB, čime rešavate sve probleme sa "smeštajnim kapacitetima". Prenošenje podataka na računar se može obaviti i putem FireWire intrfejsa brzinom od celih 400 Mbps, tu je i video izlaz, ali nažalost nema popularnog USB-a. CF slotu se, kao i baterijskom, pristupa sa strane, tako da nema potrebe za skidanjem aparata sa podnožja da biste zamenili karticu. Kao što se od "digitalca" i očekuje, sami birate nivo kompresije slika koje se smeštaju u memoriju. Pored uobičajenih Basic (kompresija 22:1), Normal (11:1) i Fine (5:1), tu su i vrlo značajni nekomprimovani RGB TIFF, YCbCr TIFF i RAW načini zapisa svrstani u Hi grupu, koji su vrlo značajni za studijski rad jer neće degradirati kvalitet snimaka. Jedna od najvažnijih osobina ovog aparata je da na njega možete priključiti praktično svaki objektiv napravljen za standardan Nikon-ov F "bajonet" sa AF kontaktima i mehanizmom, dakle sva Nikon oprema koju ste imali i dalje će biti upotebljiva. Doduše, zavisno od serije, neke od osobina aparata ili objektiva neće moći da deluju, pa je najpoželjnija nova Nikkor AF-S (Silent) serija sa kojom se D1 idealno slaže. Mora se obratiti pažnja na fokalnu korekciju, koja u se odnosu na 35 mm film množi sa 1.5. Nikon je na tržište izbacio 17-35mm zum objektiv koji odgovara modelu D1 kada treba slikati pejsaže. Uz samo telo, predstavljen je i novi blic SB-28DX dobijen modifikacijom modela SB-28 tako da sa D1 može da radi u TTL modu merenja i da se sinhronizuje na pet načina. Osvetljenje određuje sistem sa petosegmentnim TTL multi-senzorom koji koristi neprimetne pre-fleševe i merenje odsjaja od zavesice. Njegovim korišćenjem možete kombinovati i više bliceva u jedan integralni sistem kontrolisan samim foto-aparatom. Sistrem je kompaktan, pa je pogodan kako za studijski rad, tako i na terenu. Efikasno rukovanjeKorišćenje D1 predstavlja pravo uživanje. Iako je početniku potrebno neko vreme da bi se navikao na gotovo neverovatno mnoštvo kontrola koje su nadohvat prstiju, upotreba je jednostavna a obuka efikasna, naročito za korisnike ranijih vrhunskih Nikon modela. Izoštravanje je ultra-brzo, a kašnjenje okidanja za pritiskom na taster iznosi neverovatnih 58 milisekundi, što je praktično isto kao i na klasičnom modelu F5. Značaj ovako brzog odziva ne treba mnogo objašnjavati, naročito onima koji se bave sportskom fotografijom, a svako ko se sretao sa digitalnim foto-aparatima zna da je ovo vrlo problematičan detalj svakog digitalnog uređaja. Maksimalna brzina okidanja je čak 4.5 slika u sekundi u kontinualnom modu (može se podesiti i da bude sporije), a u bafer staje 21 fotografija. Ovome treba dodati i vreme od uključenja D1 do njegove spremnosti za prvo fotografisanje od samo pola sekunde. Visoka osetljivost CCD-a donosi izuzetnu količinu detalja koji se, čak i ako nisu vidljivi u prvom trenutku, lako mogu "izvući" u PhotoShop-u. Samim tim, jasno je da je oštrina slika izvanredna. Postoji čak i mod za prikaz delova slike koji su potpuno zasićeni. Boje nikada nisu prezasićene što je česta pojava na digitalnim aparatima iz srednje klase, a eventualni poremećaji (dešavaju se na bojama kože) se lako koriguju programima ili plug-in-ovima koje možete naći na Internetu. Drastično višem kvalitetu fotografija u odnosu na jeftinije kamere doprinose i klasična sočiva. Merenje osvetljenja se može vršiti na više načina, od kojih je najzanimljiviji tzv. 3D Matrix, koji ga proverava po celoj površini pa nema problema ni sa kontrastnim niti bilo kakvim drugim situacijama. Prelaz između različitih modova rada se obavlja sa lakoćom, putem obilja kontrolnih tastera i točkića. Tražilo je opremljeno markerima zona koji pokazuju gde je centar izoštravanja, a postoji čak i mod praćenja pokretnog objekta koji deluje čak i kada je objekat skriven - snimate li auto-trke? ZaključakOvaj foto-aparat je napravljen za profesionalce koji traže bezkopmromisnu kontrolu nad svakim snimkom. Zadržavanje praktično svih komandi koje nalazimo na vrhunskim 35 mm SLR telima i njihovo obogaćivanje prednostima digitalnog sveta čine Nikon D1 idealnim za rad, bilo da sve ostavite na automatici, kontrolišete pojedine parametre ili sve podešavate ručno. Uređaj preporučujemo svakom ko želi vrhunski kvalitet snimaka u praktično svim uslovima i može sebi da priušti opremu iz ove klase.
Korisna adresa: |