Možda ste nekada primetili čoveka u lepom odelu kako izlazi iz zgrade, gleda unezvereno oko sebe i pita se gde je nestao njegov automobil. Da bi se takve stvari ređe dešavale, Certus je osmislio sistem zaštite zasnovan na GPS-u i GSM-u. | |
Voja Gašić |
Prezentacija firme Certus u hotelu Hyatt uverila nas je da se radi o dobro osmišljenom i dorađenom konceptu za osiguranje, proveru i daljinsku kontrolu automobila. Ne bez ponosa, konstatujemo da se cela priča pokrenuta upravo u našem časopisu, a osnovu za ceo projekat čini interesovanje Dragana Kujovića za GPS sisteme.
Global Positioning System je, da podsetimo, metoda preciznog određivanja položaja nekog objekta pomoću signala sa namenskih satelita. AVL (automatska lokacija vozila) se koristi u Americi i mnogim zemljama Evrope, ali GPS navigacioni uređaji u novim automobilima su još daleko od ozbiljne primene, jer i dalje možete saznati tek gde se otprilike nalazite (recimo, "na novosadskom putu, na desetak kilometara od Stare Pazove"). Najsličniji prikazu na tim uređajima je program Autoruter, dok nivo Street Atlas-a urađen samo za veće gradove u Americi i Evropi. Svega nekoliko gradova na svetu je kompletirano do nivoa da se zna ulica i broj zgrade gde se nalazite. Verovali ili ne, Beograd spada u tih nekoliko gradova. Kompletan hardver Dragan Kujović je projektovao još pre dve godine, od kada se usavrsava i testira. Softver za PC je delo istog autora, a najveći posao je bilo prilagođavanje postojećih geografskih mapa. Problem je bio u tome što se kod nas koriste Gaus-Kriger i Lambert projekcije koje podrazumevaju određenu zakrivljenost, pa postoji problem sinhronizacije tih mapa sa svetski usvojenim WGS-84 standardom. Nivo detaljnosti koju dostiže Certus Locator je danas toliki da na teritoriji Jugoslavije ne može da pogreši za više od 50 metara, a pravi biser u programiranju baza čini beogradska mapa na kojoj zaista možete da vidite ulaze i kućne brojeve, pa čak i spisak stanara u određenom ulazu. Priča o sigurnostiCertus nije samo sistem za navođenje - radi se o malom, hermetički zatvorenom računarom koji je povezan sa GPS uređajem, senzorima, upravljačkim portovima i mobilnim telefonom. Tako možete da kontaktirate Certus uređaj i pomoću modema zadajete komande. Ne bi, naravno, valjalo da svako izdaje naređenja ili očitava podatke sa vašeg Certus uređaja, pa se u svaki računar upisuje spisak telefona sa kojih je moguće kontaktirati Certus. To mogu da budu vaš kućni telefon, vaš mobilni telefon i telefon agencije koja osigurava vaše vozilo. Sve novije telefonske centrale šalju identifikaciju poziva (caller ID), pa Certus neće odgovoriti na neidentifikovani poziv.
Programiranje se vrši preko modema, a i sam Certus može da koristi telefon za dojavu statusa, pri čemu šalje poruke putem SMS-a. Na primer, ako izađete iz kola i zaboravite da uključite alarm, uređaj ce svakih 15 minuta na upisani telefonski broj slati SMS poruku da je alarm isključen. Dovoljan je da sa tog telefona pozovete uređaj u automobilu i on će uključiti alarm i zaključati vrata. U slučaju otmice vozila može se mobilnim telefonom izdati komanda da se auto zaustavi. Ukoliko želite veći stepen sigurnosti, sigurnost van granica naše zemlje ili u zonama koje nisu pokrivene mobilnom telefonijom, moguće je korišćenje Global Star sistema, koji je sposoban da "dopre" do Certus uređaja u veoma otežanim komunikacionim okolnostima (npr. garaža u podzemlju). Pored svega toga, u internoj memoriji uređaja može se beležiti izveštaj o kretanju vozila, pa za oko 30 sekundi putem GSM mreze možete "prevući" podatke o jednodnevnoj vožnji na računar i pažljivo ih analizirati. Priča o uređajuSam uređaj radi pri temperaturama od -40 do +85 stepeni Celzijusa. Vlaga i prašina mu ne smetaju jer je kutija hermetički zatvorena, a isporučuje se sa dva daljinska upravljača. U osnovnoj varijanti Certus ima osam ulaznih portova za različite senzore i osam izlaznih portova za neka uključivanja ili isključivanja. Taj broj se može proširiti do 32/32 u zavisnosti od potreba. Teško je, međutim, naći smislenu primenu za toliki broj senzora i komandi, čak i kada računate sa veoma raznovrsnim primenama. Primera radi, jedan od senzora može da očitava brzinu vozila, a jedan od komandnih portova može da smanjuje "gas" ako ta brzina pređe 60 km/h. Eto zgodne prilike da obuzdate nerazumnog naslednika ili prijatelja kome ste pozajmili auto za prvi izlazak sa devojkom. Sva programiranja Certus uređaja možete da obavite uz pomoć modema, a za neke osnovne funkcije biće dovoljan i samo telefonski poziv. Iako se Certus bavi i drugim aplikacijama ovog sistema (na primer telemetrija - daljinsko merenja), primena na vozilima je svakako najimpresivnija demonstracija njegovih mogućnosti, a sistem prosto mami da bude primenjen u špediterskim preduzećima, taksi i rent-a-car službama. Jeste da će možda poneki vozač biti nezadovoljan što ne može neprimećen da svrati do kuma dok "vozi turu", ali posao je posao. A sigurnost je Certus.
Certus |