S o f t v e r
PC home - osnovna strana
PC #53 - Februar 2000

Virtuelna pilotska akademija

   Pre nekoliko meseci engleska kompanija PapaTango promovisala je izdanje koje ne predstavlja samo priznanje našoj nacionalnoj vazduhoplovnoj kompaniji, već i našem civilnom vazduhoplovstvu uopšte...
Žarko Gojković

    Autor tog projekta je oduvek fasciniran mogućnostima Microsoft-ovog Flight Simulator-a (počelo se od verzije 5.0), ali i razočaran što u aerodromskoj (tzv. Scenery) ponudi samog programa nema ni traga od jugoslovenskih aerodroma. Nakon nekoliko godina mukotrpnog rada i istraživanja, u saradnji sa Pilotskom akademijom JAT-a u Vršcu počeo je izradu scenery fajlova za FS koji bi doneli naše boje u virtuelni svet najrasprostranjenijeg programa za simulaciju letenja. Uz veliku pomoć autoriteta Beogradskog aerodroma, izrađene su i odgovarajuće fotorealistične teksture našeg najvećeg vazdušnog pristaništa. U jesen 1997. posao je uspešno okončan, a arhiva YUSCEN97 postavljena na sajtove koji se bave FS-om. Reakcije svetske javnosti bile su pozitivne, a Beogradski aerodrom je ocenjen najvišom ocenom, uz laskave atribute (konkretno, na AvSim-u publikaciji koja se bavi sumulacijama letenja, Beogradski aerodrom i ceo scenery za Jugoslaviju je od 1 do 100 ocenjen ocenom 95, što je najviša ocena koja je ikada dodeljena).

    Nešto kasnije, kompanija PapaTango (www.papatango.com), koja se bavi proizvodnjom i publikovanjem upgrade-ova za FS, predložila je da se scenery za Jugoslaviju i Makedoniju, zajedno sa kompletnom flotom JAT-a, objavi kao komercijalni proizvod pod imenom FLY JAT. Nakon dorade scenarija, projekat je pretrpeo izmene, da bi se u proleće 1999. pojavio na policama radnji koje prodaju softver pod nazivom Flight Academy.

Jedinstveni aerodromi

    Korisnici koji su instalirali YUSCEN97 su imali prilike da uživaju u jedinim fotorealistično urađenim aerodromima za FS: Vršac i Beograd. U međuvremenu je beogradski aerodrom obogaćen novim teksturama sa noćnim FX efektima (jedini aerodrom za FS sa noćnim teksturama celog komplesa platforme), izrađene su nove zgrade i novi sistem rulnih staza. Tekstura piste se savršeno ponaša u uslovima loše vidljivosti, što je inače akutan problem sa custom teksturisanim pistama. Beogradski aerodrom je opremljen i fingerima za ukrcavanje putnika u avion, a fingeri na pozicijama A1-A9 poseduju i unutrašnje zidove unutar kojih možete sresti i ponekog JAT-ovog kapetana koji se sprema za let. Svi fingeri su opremljeni sistemom koji avion, u zavisnosti od tipa, vodi na poziciju za parkiranje. Svi ovi elementi su doževeli svoju premijeru na Flight Simulator-u upravo pojavom Beogradskog aerodroma za FS.

    Verzija koja se isporučuje uz Flight Academy donosi još jednu novinu koja ranije nije viđena - inteligentni dynamic scenery. Nakon što avion određene kompanije sleti, Follow Me kamion će ga povesti do dodeljene pozicije za parkiranje, nedugo zatim cisterna će "tankovati" avion radi povratnog putovanja, autobus će dovesti zakasnelog putnika, push-back traktor će se prikačiti na nosni točak aviona i uradiće proceduru guranja unazad do piste. Reč je o saobraćajnoj šemi koja je identična onoj na aerodromu Beograd.

    Redizajniran je i aerodrom Vršac, uz čitav kompleks JAT-ove pilotske akademije, od hotela do kontrolnog tornja i pilotažnih zona. Na teritoriji Makedonije napravljeni su i aerodromi Ohrid i Skopje, takođe uz korišćenje fotorealističnih tekstura. U međuvremenu uočeni sitniji nedostaci biće otklonjeni preko patch-a koji će biti uskoro publikovan na Internetu.

Flota

    U paketu Flight Academy se dobija i kompletna flota JAT-a, od male dvomotorne Cesne 310 do velikog DC-10 sa odgovarajućim, donekle pojednostavljenim instrument tablama. Svi avioni su opremljeni korektnim Flight Dynamic letačkim karakteristikama tako da leteti na njima unutar FS-a ne predstavlja veliki problem. Uz paket se isporučuje i izvestan broj trenažnih letova koje prati odgovarajući set zvučnih fajlova. Reč je o tzv. Adventure fajlovima koje korisnici FS98 dobro poznaju.

    Prvi u nizu je let od Vršca do malog sportskog aerodroma sa travnatom poletno-sletnom stazom i nazad, u jednomotornoj Cesni. Ako korisnik uspešno izvrši zadatak, dobija trocifreni kod koji unosi pre nego što startuje sledeći let sa dvomotornom Cesnom 310 i tako dalje napreduje do leta na DC-10, gde dobija zvanje kapetana na velikom avionu. Reč je o originalnoj zamisli koja ilustruje sistem školovanja mladih pilota u JAT-u, od početnika do saobraćajnih pilota na velikim avionima.

    Flight Academy je jedan od retkih komercijalnih paketa poteklih sa naših prostora koji je dobio laskave ocene u celom svetu zbog kvaliteta izrade i originalnih ideja. To je ujedno i jedini softverski proizvod koji predstavlja jednu vazduhoplovnu kompaniju preko Microsoft-ovog FS-a. Imajući u vidu da je pomenuti FS98 prodat u preko sedam miliona primeraka a da je Beogradski aerodrom proglašen za najbolji dodatak za taj popularni softver, može se steći utisak kolika to može biti dobra promocija za našeg nacionalnog prevoznika.

    Uz softverski paket dolazi i pregledno uputstvo unutar koga se korisnik može upoznati i sa istorijom JAT-a i našeg civilnog vazduhoplovstva uopšte, a tekst i slike su preuzete iz oficijelne JAT-ove monografije "70 godina dug let" na engleskom jeziku. Tu je i set navigacionih AERAD karata za aerodrome Beobrad i Tivat.

    Flight Academy se može naručiti direktno od izdavača (www.papatango.com), a trenutno su u toku pregovori sa kompanijom CET, koja je zvanični distributer Microsoft-a za Jugoslaviju, da preuzme distribuciju Flight Academy. Čitaoci će biti obavešteni čim se softver kod nas pojavi u prodaji.


    PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Oglasavanje u casopisu PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa