U septembarskom "PC"-ju prikazali smo tridesetak diskova na nov način, ali se priča nije završila. Stigli su novi modeli, a sa njima i (slatki) problemi čije smo rešavanje, silom prilika, morali da ostavimo za ovaj mesec... | |
Aleksandar Šušnjar |
|
U "prvoj rundi" smo testirali diskove čiji kapacitet nije prelazio krajnji domet klasičnog (i već definitivno zastarelog) BIOS-a. Brzinski pobednici su bili modeli firme Quantum, Fireball u ATA i Viking II u SCSI grupi. Rezultati testa su se poklopili sa iskustvima saradnika i čitalaca, što nam je dalo dodatni motiv da nastavimo posao...
|
Prvo iznenađenje
Sa voljom da testiramo nove, veće i brže modele, krenuli smo u potragu za odgovarajućom test platformom. Trebalo je naći matične ploče i kontrolere/adaptere koji će moći da rade sa diskovima velikog kapaciteta. Složili smo se da je najbolje uzeti najnovije Pentium II ploče koje, valjda, podržavaju nove standarde. Kako moramo da testiramo i SCSI diskove, zgodno bi bilo da ploča na sebi sadrži i on-board SCSI adapter.
|
Muke po diskovima
Do te tačke sve je izgledalo prijatno - treba još testirati SCSI diskove. Prve SCSI modele smo testiral Tekram-ovim DCU-390U/F adapterom baziranim na Symbios Logic čipu. Nažalost, adapter ne podržava diskove velikog kapaciteta, pa smo morali da se bacimo u potragu za alternativom, odnosno pločom sa on-board SCSI kontrolerom.
|
Gde je usko grlo?
Zaključak je da negde postoji usko grlo, koje ograničava brzinu prenosa podataka. Najpre sam proverio da li je svuda aktiviran UltraDMA, ali je to bilo u redu: testovi su pokazali minimalne, ali vidljive razlike u slučaju kada UltraDMA nije aktivan. Zatim sam testirao kritične diskove sa nekoliko drugih matičnih ploča, zasnovanih na Pentium, Pentium II / Celeron procesorima. Začudo, svi ATA diskovi su pokazivali slabije performanse sa Pentium II nego sa Pentium računarima (nije štamparska greška). Pomislio sam da su se dva Pentium II procesora otimala o magistralu i time umanjivala propusni opseg raspoloživ za diskove, ali se sličan problem javljao i na jednoprocesorskim sistemima. Definitivno objašnjenje nisam dobio niti ga imam, ali ću pokrenuti "javno razmatranje" svojim skromnim pokušajem razjašnjavanja.
|
Moguće objašnjene
Pretpostavićemo da UltraATA predstavlja efikasan interfejs, kao i UltraSCSI, i da su sami interfejsi, odnosno njihove (ATA i SCSI) magistrale, stvarno brze koliko je propisano. Takođe ćemo pretpostaviti da usko grlo nije u samom disku. Šta ostaje? Predusretljivi čovek iz tehničke podrške Seagate-a je pokušao da nam pomogne - informacija koju nam je dao se slaže sa našim nalazima i dodaje jednu zanimljivu činjenicu. Da ga citiram:
|
Posledice
Realnost je surova: novi i brzi diskovi ne rade brzo koliko bi mogli da rade. Što je još interesantnije, disk koji bi, da nema ovih problema, bio najbrži ne završava trku na prvom mestu. Suprotstavimo nesuđenog šampiona brzine među ATA diskovima, Seagate Medalist Pro 9140, sa najbržim "izazivačem", Western Digital Caviar 310100. Na dijagramima prenosa se jasno vidi da je Medalist Pro brži od Caviar-a u drugoj polovini "kapaciteta", odnosno pri radu sa podacima koji su bliže centru diska. Ako zanemarimo ova merenja za "spoljne" podatke i ekstrapoliramo krivu dobijenu za prenos "unutrašnje" polovine podataka, zaključujemo da je najveća stvarna Caviar-ova brzina oko 13 MB/s a Medalist-ova oko 14 MB/s, tj. za 7-8% veća. Procentualna razlika u brzini je manja na unutrašnjim cilindrima.
|
Dilema
Dvoumljenje oko toga koji disk kupiti je slično razmišljanju u sledećoj situaciji. Posedujete automobil i želite da kupite nov motor. Znate da jedan motor omogućava bržu vožnju od drugoga, ali bi uz oba motora postojeći prenosni mehanizam u kolima proklizavao. Naravno, više bi proklizavao ako brže vozite, pa dolazite do paradoksa da "brži" motor znači sporiju vožnju. Ostaje da izaberete "brži" motor, pošto volite takav stil, a možda ćete u budućnosti menjati prenosni mehanizam, ili da se opredelite za "sporiji" motor, koji je i dalje dovoljno brz - postojeći automobil će uz takav motor za sada ići brže.
|