|
Vajar ali...
3D editor je pisan za dizajnere - sladokusce. U njemu možete raditi sa standardnim mesh objektima i spline ili NURBS površinama. Proces stvaranja modela počinje crtanjem nekog shape-a, a zatim se na njega primenjuje extrude, lathe, sweep, project, unfold, deform... Međutim, nova verzija je donela i fantastičnu alatku. multi-source multi-path skining.
Reč je o mogućnosti da objekte stvarate tako što ćete prvo napraviti njihov žičani (outline) model. Ovaj model se sastoji od različitih poprečnih preseka, poređanih u "žičani" kostur koji se kasnije presvlači "kožom". Ovo je prirodan način za stvaranje uverljivih organskih oblika, a obzirom da skining može da bude linijski i rotacioni, alatka garantuje da ćete uz malo vežbe moći da napravite sve što poželite. Osim skining-a, jedna od sjajnih opcija je i Smooth Mesh - možete uzeti kocku i "umekšavati" je do nivoa sfere. Alatka je sjajna za građenje "mekih" oblika, jer omogućava da, prilikom modelovanja, zadržite kontrolu nad gustinom mesh-a (brojem tačaka i poligona), ali i nad količinom umekšanja koju primenjujete.
Form-Z je najzad dobio i Displacement, preko koga možete uticati na geometriju objekta sa slikom u sivim tonovima. Tako se stvaraju tereni svih oblika, ali i razni drugi objekti iz prirode (kamenje, mahovina, litice...) koji imaju grube, neobrađene površine, kojima bump nije dovoljan. Za Displacement se određuje tip mapinga: flat, cylindrical i spherical, pa su mogućnosti omeđene samo vašom sposobnošću da napravite pravu bitmapiranu sliku.
Najveća i najkorisnija alatka koju je verzija 2.9 donela je Metaformz, usavršeni Metaballs, koga svi ozbiljniji programi odavno poseduju. U prošlom broju smo, pišući o programu Organica, pomenuli Metablox; ovo je slična, ali prefinjenija stvar, jer poseduje daleko veću mogućnost kontrole. Sve organske oblike možete stvarati od manjih primitivnih oblika (a ne samo od loptica), preko kojih je presvučena koža. Dok modelirate i pomerate svaki od Metaformz-ova, vaša skulptura se menja, a rezultat vidite interaktivno u trenutno aktivnom prozoru.
Iako nova i nedovoljno istražena, tehnika daje fenomenalne rezultate, opasno dovodeći u pitanje opstanak 3D digitajzera. Ovi skupi i složeni uređaji daju memorijski veoma zahtevne modele različitog kvaliteta, dok se opisanom softverskom tehnologijom cena snižava za dva reda veličine, modeli su veoma racionalni, a njihov kvalitet zavisi isključivo od umeća i veštine čoveka koji modelira. Pri svemu tome, zadržan je ljudski dodir, što mnogi smatraju neophodnim da bi se rad mogao smatrati umetničkim, naročito ako je reč o ilustraciji.
@medjunaslov = ...i inženjer
Form-Z RenderZone ispunjava i mnoge visoke tehničke zahteve. Pre svega, sve Boolean operacije izvodi besprekorno i veoma brzo, bez obzira na složenost objekata ili zahteva. Boolean operacije su inače poznate kao "boljka" mnogih programa za dizajn 3D objekata. Osim toga, načela geometrije se poštuju do najsitnijih detalja, a takva je i terminologija - pogledi na model koji gradite mogu biti aksonometrijski, izometrijski, perspektivni... U svakom trenutku imate potpunu kontrolu nad značajnim ravnima (osama), a ako model postane suviše komplikovan, Select by opcija je pravo remek delo.
Objekte možete selektovati po layer-ima, tipu objekata, tipu surface-a, senkama (u zavisnosti da li primaju ili prave senku), transparenciji, broju površina, ghost ili ne, smoth shading-u i, naravno, po imenu. U ovom poslednjem slučaju možete selektovati po imenu objekta, imenu grupe ili oba (postoji mogućnost ignorisanja velikih slova), a selekcija se vrši po tome da li ime sadrži, počinje sa, završava se na, jeste, nije ili ne sadrži string iz susednog tekst boksa. Sve podatke na crtež možete unositi numerički ili preko grafičkog korisničkog interfejsa, što je veoma značajno, naročito kod modela sa preciznim dimenzijama koje karakterišu industrijski dizajn.
Form-Z RenderZone donosi snagu skupih grafičkih radnih stanica na kućne platforme, a da je u pitanju zaista izuzetan program govori i činjenica da ima dosta izduženu krivu učenja. To je osobina koju Form-Z nasleđuje od svoje sličnosti sa složenim i ozbiljnim CAD paketima i može se smatrati nekom vrstom nedostatka. Ipak, pravi razlog su fantastične mogućnosti koje ovaj program u sebi krije, kao i prilično visoka predznanja koja se podrazumevaju za njegovo uspešno korišćenje.
Nema sumnje da je Form-Z RenderZone u svojoj klasi bez premca, a uvereni smo da bi i u apsolutnoj kategoriji zauzeo visoku poziciju. Ovaj program se može koristiti za sve vrste dizajna u kome su 3D modeli bitni: komercijalni, industrijski, ilustracija, enterijer, arhitektura... Može biti sjajan dodatak programima za animaciju koji sami nisu snabdeveni dobrim modelerskim alatima (recimo Hash 3D). Form-Z RenderZone postaje sve popularniji i u svetu, a svake godine se na ovom programu obučava i sve veći broj studenata. Osim toga, Auto-des-sys daje svom proizvodu dobru podršku, preko Interneta, u vidu besplatnih dogradnji na nove verzije, gotovih objekata, biblioteka sa teksturama, konferencijskih diskusija, obaveštenjima o svojoj prisutnosti na raznim sajmovima i drugim manifestacijama...
U poslednje vreme mnogo se govori o RadioZity shader-u koji sliku generiše radiosity algoritmom, kao i o podršci za mnoge nove formate fajlova kao što su: DWG, Lightscape, SAT, PNG i VRML 2.0. Mala zamerka ovom programu stoji u nedostatku literature, što posebno osećaju studenti koji se obučavaju na ovom softveru, ali situaciju popravlja veoma dobar Help sistem, čija je iscrpnost rasla sa svakom novom verzijom, dok je knjiga sa detaljno razmotrenim procedurama ovog sjajnog programa u pripremi.
Na kraju dodajmo i to da je Form-Z RenderZone veoma stabilna 32-bitna aplikacija, koja se za vreme testiranja ni jednom nije "zbunila" ili prouzrokovala zagušenje ili pad sistema. Memorijski zahtevi ne prelaze standardne okvire, a program lepo funkcioniše i na prosečnim Pentium konfiguracijama. Sve što ovaj program dobije preko toga nagradiće trenutnim izvršavanjem gotovo svih operacija, izuzev rendera komplikovanijih modela. Sve u svemu, ako se naviknete na korisnički interfejs sa Mekintoša, ovaj program je pun pogodak.
|