S o f t v e r
PC home - osnovna strana
PC #47 - Jul / Avgust 1999PC #47 - Jul / Avgust 1999

Sferni pogled na svet

   Firma IPIX nudi sistem za sferno razgledanje fotografija, uz punu multimedijalnu i Internet podršku. Usluge ove nesvakidašnje foto-tehnologije dostupne su i korisnicima u našoj zemlji...
Nenad Veljković

    Pojavom računara fotografija je počela da "zaboravlja" većinu klasičnih postupaka kojima se formira konačna slika. Njihova zamena digitalnim "alatima" dopunjena je i u oblasti vizuelne manipulacije: od nekoliko običnih snimaka sada možemo dobiti nešto sasvim novo... Naime, klasična fotografija prikazuje samo mali deo realne scene. Snimanje širokougaonim objektivom znatno proširuje vidno polje, ali uz razna izobličenja i ograničenja. Konvencionalne kamere, pritom, ne "znaju" šta je ispred, pozadi, iznad ili ispod nekog vizuelnog centra interesovanja. Dakle, da bismo nešto posmatrali u svih 360 stepeni i u svim pravcima, magiju treba tražiti u softveru...

Deoba vidnog polja

   Za snimanje dve fotografije potrebne za formiranje IPIX fajla neophodan je fotoaparat sa 8 mm FishEye objektivom, specijalno podnožje (rotator) za precizno pozicioniranje u suprotne vizuelne hemisfere i odgovarajući softver (Multimedia Kit, Builder i Linker). S obzirom na isplative i brojne primene ove tehnologije, cena hardvera nije visoka - za 1995 dolara može da se kupi IPIX Internet Camera Solution komplet, koji sadrži Pentax PZ-70 35 mm fotoaparat, 8 mm Sigma fisheye objektiv, Bogen stativ, IPIX rotator i Pelikanov kofer sa sunđerastom i gumenom izolacijom. Ovo je komplet baziran na "film" postupku, dok je Digital Camera Solution baziran na jeftinijim digitalnim aparatima (Nikon, Olympus, Minolta) i slabijom optikom; cene su od 1295 do 2995 dolara.


    Pošto pripremi sav "hardver", fotograf snima u jednom smeru obuhvatajući 180 stepeni vidnog polja, zatim okreće kameru u suprotni položaj i pravi drugi snimak. Ključnu ulogu u preciznoj deobi vidnog polja igra pomenuti rotator koji specijalnim "klik" graničnikom određuje smerove. Kako se radi o 35 mm ("lajka") formatu filma 24*36 mm, poželjno je razvijeni pozitiv ili negativ skenirati 35 mm skenerom ali je, uz očekivane probleme kod retuširanja spoja, "dopuštena" i klasična izrada fotografija, uz njihovo skeniranje na FlatBad skeneru.

    Ako je scena koja se snima kontrastna tj. sadrži izuzetno osvetljene objekte sa jedne strane i objekte u senci sa druge strane, treba izabrati položaj aparata koji će obezbediti da svaki od snimaka sadrži kako osvetljeni, tako i osenčeni deo. Time se olakšava kasnije softversko spajanje i retuširanje šavova. Na položaj treba paziti i pri snimanju scena sa pokretnim objektima: ulica sa prolaznicima zahteva da se pravac ulice i pravac snimanja poklapaju, mada i tada "spajanje šavova" zahteva softversko retuširanje. IPIX Builder ima svoje alatke za doterivanje spojeva, a na raspolaganju je i Plug-In za Photoshop, koji pruža dodatne resurse u postupku obrade.

Sunce kao izazov

   Još jedan izazov za fotografa eksterijera predstavlja Sunce. Vidno polje od 180 stepeni u svim pravcima, kakvo ima sočivo od 8 mm, garantuje dobru zabavu oko traženja položaja sa najmanjim flare efektom. Zato su 8 mm objektivi uglavnom i presvučeni odgovarajućim anti-refleksnim i anti-UV slojevima. Činjenica da se ovim objektivom hvataju i delovi tronošca i/ili rotatora na kome je foto aparat uslovilo je izradu specifičnog rotatora koji u vidno polje donjeg dela hemisfere "namerno" ubacuje polukrug, odnosno krug u spojenoj formi. Ova površina može da se retušira, ali se obično koristi kao mesto za logotip firme, hiperlink ili taster za izlazak iz viewer-a.

    Druga faza rada je skeniranje dva filmska frejma, njihovo softversko spajanje i retuširanje spojeva. IPIX Builder sadrži dosta alata za precizno rotiranje i pomeranje polovina. Pomenuli smo i plug-in za Photoshop koji obradu spojeva prebacuje u predele poznatog i priznatog korisničkog interfejsa, čime se postupak spajanja i retuširanja olakšava i ubrzava. U originalnom programu svaka fotografija (kružnog oblika) je uokvirena tankom zelenom linijom koja prikazuje stvarne granice snimljenog vidnog polja. Moguća su i tzv. kružna kropovanja, što olakšavaju retuširanje loših šavova. Spojene polovine snimaju se u internom Builder formatu i mogu se kasnije doterivati. Snimanje u konačan IPIX format (ekstenzija IPX) zahteva licencni ključ, o kome ćemo govoriti nešto kasnije.


    Mnogi će pomisliti da PhotoVista panoramski snimci (opisani u "PC #41") predstavljaju jeftinije rešenje, što je možda tačno kada se radi o interijeru, kada nebo i tlo možemo vizueno zanemariti. PhotoVista nam, nažalost, ne može pomoći da predstavimo enterijer. Firma IPIX uspela je i u sudskom postupku protiv firme LivePicture koja je u eksploataciji Vista panoramskih snimaka sada ograničena samo na korišćenje objektiva iznad 16 mm ili ispod 110 stepeni vidnog polja, a takođe im je zabranjena upotreba fish-eye objektiva.

Ključ je u softveru

   Elitistički pristup u korišćenju ove tehnologije ogleda se i u, za naše uslove, retkom postupku licenciranja IPIX fajlova. Pre snimanja fajla u konačnom formatu treba, naime, uneti IPIX softverski ključ (broj) koji prodaje sama firma. To je postupak sličan onom koji se primenjuje u izdavaštvu, kada izdavač otkupljuje jedinstvene ISBN brojeve (u ovom slučaju potrebne radi kasnije katalogizacije). Firma IPIX prodaje 10, 50, 100, ili 1000 ključeva, pa se cena od 100 dolara za multimedijalni/filmski ključ, odnosno 25 dolara za digitalni/Internet ključ, s tim što se cena po ključu smanjuje u zavisnosti od količine otkupljenih brojeva.

Autor programa


   Pronalazač, tehnički direktor i rukovodilac svih tehnologija i proizvoda firme IPIX je dr H. Lee Martin, vodeći ekspert iz oblastio telerobotike. Doktor Martin je autor dvadesetak naučnih radova od kojih su neki prihvaćeni i od strane NASE. Još iz perioda rada na Tennessee univerzitetu sarađivao je na pronalaženju prvog funkcionalnog digitalnog sistema za daljinsku robotičku kontrolu. Po napuštanju univerziteta, razvija OmniView, metod korišćenja video prikaza bez upotrebe pokretnih delova, koji će kasnije biti osnova današnje IPIX tehnologije.
    Nakon dobijanja glavne nagrade za tehnologiju Research and Development Magazin-a, 1986. godine osniva firmu TeleRobotics International, koja je kasnije promenila ime u OmniView, a zatim u IPIX (Interactive Pictures Corporation). Internacionalno udruženje inženjera proglasilo ga je 1988. godine za inženjera godine. Američka vlada nagradila je njegovu IPIX tehnologiju 1995. godine (Small Business Innovative Research Technology Award) u okviru NASA Technology 2005, a Američki muzej za nauku i energetiku, nagradom za tehnološka dostignuća.
    Dokaz ozbiljnosti celog projekta i pretpostavke da se radi o velikom koraku na putu ka praktično primenjivoj holografiji su i koinvestitori Discovery Communications (DCI) i Motorola. Referentna lista korisnika ove tehnologije je takođe impresivna: National Football League, Rent.net, Toyota Motor Sales USA, NASA, Department of Defense, New York Times, SAAB Cars of America, Honda, Intel...

    Od ovakvog projekta ne možemo očekivati "samo" okretanje u krug: IPIX Linker dopušta ubacivanje hiperlinkova na druge IPX fajlove. Mogu se ubacivati i zvučni komentari povezani sa fazom učitavanja, ili izlaženja iz pojedinih IPX fajlova, kao i zvučni zapisi vezani za klik na određene senzitivne površine. Klikom na predefinisani deo "prostora" moguće je aktivirati i video zapis. Sve se to na kraju smešta u jedan sveobuhvatni IPX fajl, koji se može pregledati odgovarajućim View-erom. IPIX View-er se slobodno distribuira i možete ga preuzeti sa www.ipix.com.

    Na sajtu firme dostupni su i demo fajlovi koji ilustruju razna područja primene IPIX tehnologije. Dimenzije jednog IPX fajla (oko 200 KB) su dokaz kvaliteta primenjene kompresije, ali je spajanje više "ozvučenih" ili običnih IPX fajlova primerenije kod izrade multimedijalnih CD prezentacija nego na Internetu. Snimanje ovako objedinjenog multimedijalnog fajla ne zahteva dodatno licenciranje; treba samo prilikom prvobitnog snimanja IPIX-a naglasiti da je "otvoren", odnosno da mu je moguće kasnije dodavati linkove i hot-spot-ove. Na otvoren IPIX fajl se u svakom trenutku mogu dodavati multimedija linkovi.

Šetnja kroz prezentaciju

   Polja primene ove tehnologije možete i sami naslutiti. Na demo CD-u razgledao sam unutrašnjost Tojote, osećajući se kao (nažalost samo virtuelni vozač). Posebno me je impresionirala zvučna IPIX prezentacija firme za prodaju nekretnina: "prošetao" sam kroz dvorište, "ušao" u zgradu i zavirio u svaku sobu. Vreme je da spomenem kako se pri okretanju u svim pravcima može, u željenom trenutku, kursor pozicionirati u sam centar, pri čemu tasteri miša dopuštaju ZoomIn ili ZoomOut od 64 puta. Poseban utisak je ostavio početak prezentacije koji na interesantan način povezuje različite multimedijalne i render alate. U 3D Studio Max-u formirana je sfera u čijem centru je postavljena kamera.

    Unutrašnja površina je mapirana crnom bojom po kojoj su razmeštene bitmape početnih pozicija IPX fajlova koji dopuštaju ulaz u dvorište pomenute zgrade (regularan ulaz), ali preko različitih sličica i ulaz u svaku sobu ponaosob. Zatim su napravljena dva "render snimka" za obe hemisfere spojena u IPIX Builder-u, a u IPIX Linker-u obogaćena zvukom i odgovarajućim linkovima (preko bitmap sličica) ka drugim IPX fajlovima. Izrada prezentacija za crkvene, muzejske i ostale kulturne objekte predstavlja samo delić mogućnosti koje ova tehnologija pruža.


    Od zastupnika smo dobili informaciju da IPIX radi na projektu za sličnu "prostornu" manipulaciju sa video materijalom. Dakle, možda će nam biti prezentirana iluzija da smo u centru filma koji možemo pratiti "okretanjem glave", odnosno, samostalnim izborom dela scene koju ćemo posmatrati. Predpostavljam da bi nam komplet zvučnika sa četiri satelita omogućavao da radnju pratimo rukovođeni pozicijom izvora zvuka, približavajući se tako još više realnosti.

IPIX u ruke

   Oni koji sebi ne mogu priuštiti hardversko-softverski komplet i uslove licenciranja, mogu kod domaćeg zastupnika naručiti snimanje, spajanje i kompletnu multimedijalnu postprodukciju, po principu "IPIX u ruke". Putni troškovi fotografa ne naplaćuju se na teritoriji Beograda. Cena od 50 dolara za Internet rezoluciju i 200 dolara za multimediju visoke rezolucije uključuje sve faze rada za jedan IPIX fajl, a veći broj narudžbina drastično smanjuje cenu. Mogući su i dogovori o rentiranju opreme.

    Iako godine autora ovog teksta isključuju neargumentovani fetiš prema hardversko-softverskim lepotama uopšte, a posebno prema dražima ove tehnologije, došao sam, nakon demonstracija u prostorijama zastupnika, u iskušenje da se "malo" zadužim kod rodbine i prijatelja. Godine su presudile trenutnoj slabosti, ali sam već sada siguran da ću biti naručilac nekoliko IPIX seansi. O rentiranju opreme takođe ozbiljno razmišljam.


    PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa