S o f t v e r
PC home - osnovna strana
PC #47 - Jul / Avgust 1999PC #47 - Jul / Avgust 1999

Drugi vatromet

   Macromedia nastoji da u oblasti Web dizajna i izdavaštva postane ono što je Adobe u DTP svetu. Posle Dreamweaver-a 2.0, i Fireworks je dočekao drugo izdanje...
Aleksandar Petrović

    Vreme kada je jedina asocijacija na pomen firme Macromedia bio popularni Shockwave definitivno prolazi: "PC" je u martovskom broju pisao o Web alatima ove firme, koji su sakupili nagrade u skoro svakom izboru računarskih časopisa. U vremenu kada su u modi softverski mastodonti pretrpani šarenim opcijama za čiju je instalaciju neretko tesan jedan CD, Macromedia je tržištu ponudila Dreamweaver - jednostavan, na prvi pogled vizuelno siromašan, ali moćan alat za HTML dizajn namenjen profesionalcima i koncentrisan na produktivnost. Nedugo potom je predstavljen i Fireworks, alat za pripremu Web grafike, koji je i pored nedorađenosti (ponajviše interfejsa) u prvoj verziji predstavljao skladnu celinu sa Dreamweaver-om. Od marta i našeg poslednjeg pominjanja ovog dvojca desilo se dosta stvari, između ostalog i predstavljanje nove verzije Fireworks-a, koja ispravlja neke nedostatke i nedoslednosti prethodne verzije i donosi čvršću integraciju sa Dreamweaver-om.

Na prvi pogled

   Poput prethodnih verzija, Fireworks je korisnicima ponuđen u vidu potpuno funkcionalne probne verzije (samoraspakujuća arhiva od 11 MB, može se preuzeti kako sa Macromedia Web sajta tako i sa SezamaPro). Macromedia svoje programe uglavnom paralelno priprema za PC i Mekintoš, a hardverski zahtevi, barem na papiru, nisu veliki: Macromedia navodi Pentium 120 MHz i 32 MB RAM kao minimum, mada se ne treba zavaravati Fireworks je pre svega grafički program, što će reći da je primerena konfiguracija za njega Pentium II i što više memorije.


    Pri susretu sa novim Fireworks-om najpre upada u oči konačno sređen interfejs: i pored dobre koncepcije i funkcionalnosti, prethodna verzija je podsećala na proizvod tek izašao iz nekog generatora koda u modernim programskim alatima. Nova verzija je zadržala klasičan izgled paint programa (nema iznenađenja nalik Dreamweaver-ovom "osiromašenom" interfejsu), a naglasak u radu je stavljen na palete, pa će se svaki iskusni (Web) dizajner osećati kao kod kuće. Kad već pominjemo Dreamweaver, recimo da je promenjen i format help-a - umesto klasičnog (i pomalo siromašnog) help fajla, uz novu verziju dolazi raskošna dokumentacija u HTML formatu, nalik na onu iz Dreamweaver-a, ali bez animiranih lekcija. Čak je i pretraživanje realizovano preko Java apleta, a primetna je i želja da se dokumentacija izradi u multiplatformskom duhu, pa je odnos slika ekrana i raznih dijaloga skinutih sa PC-a i Meka otprilike pola-pola.

    Pored unapređenog interfejsa, novine u drugoj verziji Fireworks-a uključuju i bolju podršku za kreiranje animiranih slika, bolju integraciju sa Dreamweaver-om, proširenje HTML opcija, poboljšane opcije za izvoz slika u GIF i JPEG formatu... Ali, krenimo redom.

Koncepcija...

   Zbog čitalaca koji nisu imali prilike da se sretnu sa Fireworks-om treba napomenuti da se radi o alatu koji teži da na jednom mestu objedini sve postupke koji se primenjuju u stvaranju Web grafike. Drugim rečima, umesto korišćenja paint programa za obradu fotografija, draw programa za crtanje vektorske grafike i izvoza te grafike u JPG ili GIF oblik, nekog trećeg programa za pravljenje animiranih fajlova, sav posao se može obaviti iz Fireworks-a. Da bi takav rad bio moguć, koncepcija programa je promenjena u odnosu na klasična rešenja i stvoren je hibrid vektorskog i paint programa - hibrid koji, kako se pokazalo, jako dobro funkcioniše.

    Na svakom koraku se vidi da je Fireworks okrenut Web-u: pomenimo samo da je format u kojem program zapisuje podatke na disk PNG, "zamena" za stari GIF, neopterećena patentnim zahtevima i obogaćena mnogim naprednim opcijama kao što je transparentnost. Nije potrebna nikakva posebna "gimnastika" da bi se utvrdilo kako slika izgleda u browser-u (tačnije, browser-ima - Fireworks dopušta definisanje primarnog i sekundarnog browser-a), pošto postoji opcija Preview in browser koja aktivira definisani browser sa privremeno kreiranom HTML stranicom koja sadrži sliku u željenom formatu. Opcije za izvoz slike su i u prethodnoj verziji bile jake, a sada im je dodato još nekoliko zanimljivih opcija - pored interaktivnog pregleda dokumenta u zavisnosti od primenjenog formata, broja boja i kompresije (dijalog za izvoz fajla se može podeliti u do četiri nezavisna panela i u svakom panelu posebno podešavati parametre) moguće je navesti ciljnu dužinu fajla, prema kojoj će program sam podesiti rezuluciju i broj boja. Ako je ciljni format JPEG, Fireworks nudi dva nova alata: "zamućivanje" slike kojom se gubi na kvalitetu (i skraćuje fajl), ali se "peglaju" ružni prelivi koji su ponekad rezultat JPEG kompresije, te opciju "izoštravanja" ivica (sharpen edges) sa kojom treba biti oprezan, pošto produžava fajl. Bez obzira na odabrani format, ponuđena je opcija prebacivanja bilo koje boje u takozvanu Web-safe varijantu a dijalog za izvoz, kao i u prethodnoj verziji, nudi i podešavanja dimenzija slike (u pikselima) te vreme prenosa fajla preko tipične (28800) modemske linije. Iako Fireworks nije DTP alat, kao opcija se može odabrati i izvoz u formatima manje primerenim Web-u, kao što je TIFF.

    Dijalog za uvoz fajlova je vizuelno manje atraktivan, ali nudi konverziju skoro svih popularnih bitmapuiranih i vektorskih formata, kao i uvoz ASCI i RTF teksta. U većini slučajeva Fireworks će pokušati da održi strukturu uvezenog dokumenta (lejeri iz Photoshop fajlova biće pravilno prepoznati, svaka sličica iz animiranog GIF-a će dobiti poseban frejm i slično), a novost je i preview opcija u dijalogu za grafičke formate (za animirane GIF-ove se prikazuje samo prva slika).

... i svakodnevni rad

   Način rada se nije promenio - sve je podređeno Fireworks-ovoj osobini da ravnopravno radi sa vektorskim i bitmapiranim objektima. U prethodnoj verziji je reč "ravnopravno" trebalo shvatiti uslovno, pošto je Fireworks pravio oštru razliku između vektorskih i bitmapiranih objekata, što je otežavalo rad - stalno je trebalo imati na umu tipove objekata i u kom modu se trenutno nalazi program, pošto isti alati u različitim modovima rada imaju različito dejstvo. Dualno dejstvo alata je zadržano, pa će npr. olovka u vektorskom modu rada crtati vektorski objekat (putanju) zadatih osobina (tekstura, debljina), dok će u bitmap modu ona ostavljati "trag" od piksela.


    Razlika u ponašanju u odnosu na prethodnu verziju je u povećanom komforu i intuitivnosti u radu sa programom: sada alati prepoznaju tip objekta sa kojim rade i automatski prebacuju program u odgovarajući mod - kantica sa bojom, recimo, će vektorskom objektu pridružiti zadatu popunu, ali će korišćenjem na bitmap objektu prebaciti Fireworks u bitmap mod rada i ispuniti zadatom bojom/teksturom jednobojno područje objekta, kao što je to slučaj sa sličnom alatkom u ostalim paint programima. Bitmap objekti su lišeni statusa "građana drugog reda", pa se nad njima mogu izvršiti skoro sve operacije koje imaju smisla, a koje su do sada bile rezervisane samo za vektorske objekte - poznati "živi efekti" (Live Effects), recimo, deluju podjednako na oba tipa objekata, a novost je što je nad jednim objektom moguće primeniti nekoliko različitih efekata odjednom. Neka ograničenja su ipak ostala - pojedini alati se mogu primeniti samo na jedan tip objekata ("pečat" koji služi za kopiranje delova objekata i dalje radi samo sa bitmap objektima), a neke opcije verovatno nikada i neće biti primenjivane na vektorske objekte: Fireworks lepo radi sa Photoshop plug-in-ovima, ali je njihovo dejstvo ograničeno na bitmap objekte.

    Novost je velika galerija stilova, koja sadrži predefinisane osobine za vektorske objekte - tip linija od kojih su sastavljeni, popunu, senku... Stilovi se mogu primenjivati i na bitmapirane objekte, ali efekat ni izbliza nije tako spektakularan kao kod vektorske "sabraće". Stilovi, ipak, deluju nedovršeno: ne postoji način direktne promene stila, već je moguće samo napraviti drugi, sličan stil. Samim tim, stilovi nisu vizuelni ekvivalent istoimenoj opciji u tekst procesorima i DTP programima: primenjivanje nekog stila nad nekim objektom samo će promeniti njegov izgled, ali bez uspostavljanja bilo kakve dalje relacije između stila i objekta; izmenom stila ne mogu se modifikovati svi objekti zasnovani na tom stilu.

Napredne opcije

   Iako je i prethodni Fireworks imao podršku za pravljenje animiranih slika (GIF-ova i PNG-ova), ona je tek u tekućoj verziji zablistala u punom sjaju. Korisniku je ostavljeno "na volju" da animacije priprema na bilo koji način, ali se posao najudobnije i najbrže obavlja pomoću simbola i instanci. Bilo kakav objekat ili skup objekata se može proglasiti za simbol; od tog simbola se prave instance, koje zadržavaju vezu sa svojim "roditeljem" - sve transformacije i efekti koji se primenjuju na simbolu se automatski odražavaju i na svim instancama. Nad instancama može da se primeni ograničeni skup operacija, a promene instanci ne utiču na druge objekte. Iako su simboli i instance same po sebi vredni alati, najveću upotrebnu vrednost postižu baš u stvaranju animacija: Fireworks će, na komandu, između simbola i označene instance (ili više instanci) umetnuti proizvoljan broj "prelaznih" instanci, a po želji će svaka od "prelaznih" instanci biti umetnuta u poseban frejm - jednom rečju, osnovu animacije je moguće napraviti kroz nekoliko jednostavnih poteza. U prethodnoj verziji Fireworks je dozvoljavao pregled animacije samo u Export dijalogu; sada glavni prozor poseduje kontrole nalik onima na video-rekorderu, pa se animacija može pregledati direktno u prozoru dokumenta. Velika pomoć pri izradi animacija je i opcija simultanog pregleda prethodnih i narednih frejmova, tzv. onion-skinning.

    Fireworks-ovo "poznavanje" HTML-a je značajno unapređeno: alati za označavanje mesta osetljivih na dodir na slici i podelu slike na manje delove su sada sastavni deo palete sa alatima. U oba slučaja rezultat upotrebe alata je sličan - generisana HTML strana koja sadrži sliku na kojoj su neki delovi "aktivni", samo što je u slučaju alata za podelu slike na delove (slice tool) moguće svaki deo posebno optimizovati i na taj način uticati na ukupnu dužinu ciljnog dokumenta. HTML kod koji Fireworks generiše je čitak (jasno je označeno koje delove rezultujećeg HTML koda treba preneti u ciljni HTML fajl), a posebno mesto u HTML priči je paleta Behaviors, nalik na osiromašenu istoimenu opciju iz Dreamweaver-a. Iako Behaviors paleta ne može da se meri sa Dreamweaver-om, ipak pruža neke zanimljive mogućnosti - umesto prostog aktiviranja URL-a kada korisnik klikne na označeni deo slike, Fireworks nudi zamenu dela slike drugom slikom kada korisnik klikne ili pređe mišem preko označenog dela, prikazivanje statusnih poruka, akcije u drugim frejmovima u multi-frejm stranicama, pozivanje eksternih fajlova... I sve to bez potrebe da korisnik uči JavaScript.


    Fireworks je snažno integrisan u proces stvaranja Web sadržaja: program može izvoziti fajlove u formatu koji upotrebljava CSS (Cascading Style Sheets), kao i u formatu koji je prilagođen radu sa Dreamveawer-om, kao HTML kod ili Dreamveawer biblioteke (library objects). Ukoliko se Fireworks instalira na računar posle Dreamveawer-a, može se uspostaviti veza između ova dva programa - slike se mogu optimizovati direktno iz Dreamvewer-a, bez pokretanja celog Fireworks-a, pri izboru opcije Optimize Image with Fireworks na ekranu će se pojaviti samo Fireworks-ov dijalog za izvoz slika i slično.

    U priči o stvaranju Web sadržaja svakako treba pomenuti i moćnu Find & Replace opciju, koja može poslužiti za traženje i zamenu određene boje, ali i teksta, fonta ili URL-a kroz tekući dokumenti ili grupu fajlova - idealno za brze zahvate na čitavom projektu. Poboljšana je i mogućnost automatske obrade grupe fajlova (batch processing) - pored promene formata, nad grupom fajlova je moguće izvesti i Find & Replace. Podešavanja za automatsku obradu se mogu snimiti u script fajl i kasnije ponovo izvršavati.

    Macromedia je ponovo napravila sjajan program, pokazujući da za realizaciju dobrih ideja nije uvek potrebno mnogo prostora. Fireworks je i u prvoj verziji bio vredan pažnje, i pored određenih nedorađenosti. U drugoj verziji nezgrapnosti interfejsa su otklonjene a program je postao intuitivniji i lakši za upotrebu. Dodatne opcije kao što su podrška za animaciju i moćne alatke za obradu veće količine fajlova su dodatni aduti ovog programa; možda u uslovima u kojima se nalazimo 200 dolara, koliko košta registracija, zvuči kao suma koja se ne može odmah isplatiti, ali i dalje ostaje činjenica da je prvih trideset dana upotrebe Fireworks-a besplatno - dakle, ništa vas ne košta da ovom programu pružite šansu!


    PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa