Retko smo paralelno testirali nekoliko 3D kartica zasnovanih na istim čipovima, smatrajući da je za rezultate bitan pre svega osnovni čip, a ne proizvođač kartice. Kada se radi o Banshee karticama, kvalitet pločice, memorije i ostalih elemenata itekako pravi razliku... | |
Aleksandar Veljković |
Bum popularnosti novog, jeftinog 3Dfx grafičkog čipa zvanog Banshee nekako nas je zatekao. Pragmatičnost kupaca, koji su prve kontigente Banshee kartica prosto razgrabili, najbolje ukazuje koji kvaliteti neodoljivo privlače korisnike: totalna softverska kompatibilnost, odnosno apsolutna upotrebljivost i jednostavnost, koja ne zahteva da budete softverski mag da biste razrešili misteriju dobijanja optimalnih performansi u svakoj novoj igri koje se prihvatite. Bez zakrpa, molimIma li nečeg lepšeg nego zaboraviti na beskonačnu potragu po Internetu za zakrpama i revizijama, trikovima, objašnjenjima šta treba ubaciti u ini fajlove kako bi neka igra radila podnošljivo, ili uopšte radila? Banshee znači bezbrižnost - 3Dfx drajveri su besprekorni, omogućuju savršeno pouzdan rad u Windows-u, što je retkost u vremenu kada su čak i korisnici najskupljih kartica često prinuđeni da čekaju na novu verziju drajvera koja bi ispravila bag koji im zagorčava život. Uopšte, dok su konkurenti skloni podgrevanju medijske euforije, ljudi iz 3Dfx-a ćute i rade, prateći sopstvenu viziju tehnološke svrsishodnosti, ne dozvoljavajući sebi da uđu u traćenje vremena i novca na neki novi koncept koji tek treba da se dokaže. Tako je bilo sa AGP-om, u koji u 3Dfx-u nisu verovali od samog starta, a tako je i sada sa euforijom oko 32-bitnog 3D renderinga. Proizvođači koji nisu u stanju da naprave dovoljno brz čip hvataju se za slamku tobožnjeg višeg vizuelnog kvaliteta 32-bitnog renderinga, zanemarivši činjenicu da se rasterizacijom može postići isti utisak, dok se 16-bitnim renderingom značajno dobija na brzini, omogućava igranje u višoj rezoluciji i samim tim dobija bolji kvalitet prikaza i više detalja. Ispravnost 3Dfx pristupa donela je kompaniji lidersku poziciju na 3D tržištu (procenjuje se da je oko 2/3 prodatih 3D kartica do sada bazirano na 3Dfx čipovima). Ako smo nekada mogli samo da žalimo nad činjenicom da su Voodoo 2 kartice ekskluziva koju retko ko može sebi da priušti, Banshee je doneo 3Dfx brzinu, kvalitet prikaza i kompatibilnost za svaki džep. Sve to po ceni uskraćivanja druge teksturne jedinice, koja u danas popularnim igrama najmanje nedostaje. Tako će Voodoo Banshee kartice za najmanje novca doneti najviše brzine i punu kompatibilnost, pa ne čudi činjenica da su Banshee kartice postale hit tiho, mada nisu najavljivane bilo kakvom apstraktnom cifrom koja bi zadivila svet. Do sada nismo pravili uporedne testove 3D kartica sa istim čipom - preovladavalo je uverenje da je bitan čip, a ne proizvođač kartice. Kod ovih kartica se pokazuje da kvalitet štampane ploče, memorije i drugih elemenata itekako može da naprave razliku, u šta ćete se uveriti iz prikaza šest modela koje smo pronašli na našem tržištu. Ispostavilo se da smo pre nekoliko meseci pogrešili u proceni da će većina Banshee kartica biti u PCI verziji, pošto je svih šest kartica AGP. Neočekivana "poplava" AGP modela samo je posledica euforije stvorene oko ovog standarda, odnosno nemogućnosti da se danas dobro proda PCI grafička kartica. Činjenica da je AGP u slučaju Banshee-a samo drugačiji komad plastike i metala potencijalnim kupcima ne znači mnogo. Pre nego što se upustimo u analizu specifičnosti pojedinačnih proizvoda, treba reći da Banshee kartice, osim sjajnih performansi i softverske kompatibilnosti, ne nude hardversku raskoš. Video izlaz na koji su kvalitetnije kartice već počele da nas navikavaju (neke nude čak i video ulaz) za Banshee je nepoznata stvar. Tako za igre na Banshee karticama nećete moći da "pozajmite" veliki ekran televizora, ali je i kvalitet slike na monitoru sasvim dovoljan. Chaintech Desperado AGP-3F10Da je Chaintech bio jedini Banshee koji smo dobili, izveli bismo pogrešan zaključak da Banshee kartice daju neoštru sliku i da ih je nemoguće overklokovati. Kartica je rađena po 3Dfx standardnom modelu i opremljena sa 16 MB SGRAM memorije. Zahvaljujući toj memoriji, Chaintech spada u red bržih kartica na testu (SGRAM je u 3D režimu pokazao do 10% bolje rezultate na istom taktu nego SDRAM), ali je brzina memorije 10 ns, pa nema mogućnosti ubrzavanja kloka - čim pređete 115 MHz kartica prestaje da bude stabilna. Radeći na deklarisanoj brzini, kartica je izuzetno stabilna i nijednom se nije zaglavila (kao, uostalom, i ostale Banshee kartice), ali treba da obezbedite dobro provetravanje u kućištu - ako se kartica pregreje, u 3D režimu lako mogu da se pojave titrajuće vertikalne štrafte. Uz karticu se isporučuju generički 3Dfx drajveri (najnovijeg datuma od svih koje smo ovom prilikom probali - 16.11.1998), koji su odlični, maksimalne softverske i hardverske kompatibilnosti, vrlo brzi u svim režimima rada. U paketu se još dobija softverski DVD plejer i Incoming, igra koja se poklanja uz većinu 3D kartica. Ako vam ne smeta nešto slabija oštrina slike, kupovinom ove Banshee kartice dobićete brz i stabilan proizvod, po veoma atraktivnoj ceni. ASUS V-3200Na prvi pogled ASUS-ova kartica je identična Chaintech-ovoj, pošto su obe rađene po standardnom 3Dfx šablonu za SGRAM modele. Međutim, iza identičnog rasporeda elemenata krije se znalački izbor komponenti, vrlo kvalitetna štampana ploča i odlični filteri, što je učinilo da ASUS-ova kartica po oštrini slike nema premca u Banshee svetu - usudio bih se da je uporedim sa onim što (barem u rezolucijama do 1280*1024) daju jedan Matrox G200 ili Riva TNT. Kartica je na brzinskom testu zauzela sjajno drugo mesto - opremljena je brzom SGRAM memorijom (8 ns), koja joj omogućava stabilan rad sve do 117 MHz. Sem toga, ovo je jedna od dve kartice na testu koje imaju aktivno hlađenje, što će reći ventilator na procesoru. Zahvaljujući tome, jezgro procesora može da se ubrza do 112 MHz, bez ozbiljnijeg zagrevanja. Radi se o vrlo korisnom detalju, koji će olakšati rad kartice u toplim letnjim danima i produžiti njen radni vek. ASUS V-3200 je jedna od dve kartice koje imaju drajvere potpisane od strane proizvođača, mada su u bliskoj korelaciji sa generičkim (koriste veći broj istih fajlova). ASUS drajver će vam dati retku priliku da iskusite veći broj rezolucija nego što je to slučaj sa drugim Banshee karticama, uključujući i vrlo atraktivnu 1152*864 (naročito zgodnu za one koji žele više prostora na desktop-u od onoga što nudi 1024*768, a zbog slabog monitora mogu da rade u 1280*1024 rezoluciji samo na 60 Hz). Sve u svemu, ASUS V-3200 je najkvalitetnija Banshee kartica na ovom testu - ona nudi izvanrednu sliku, zavidnu brzinu i pouzdanost u radu. ELSA Victory IIELSA je nemački proizvođač PC elektronike čiji su proizvodi oduvek važili za ekskluzivne, gotovo kolekcionarske primerke. ELSA je oduvek poklanjala pažnju sopstvenom razvoju i samostalnom pisanju drajvera, pa ni njihova Banshee kartica nije izuzetak. Reč je o izuzetno kvalitetno izrđaenoj kartici kompaktnog, izduženog dizajna, baziranoj na SGRAM memoriji. Primenjen je koncept obostranog postavljanja memorijskih čipova (nešto poput onoga što smo videli na Matrox G200 karticama), tako da su rastojanja između samog Banshee čipa i memorije svedena na minimum. Da li zbog tog rešenja ili zbog veoma kvalitetnih 8 ns SEC memorijskih čipova, kartica zapanjuje brzinom i izdržljivošću - memorija bez problema podnosi rad na 128 MHz! Iako na čipu nema ventilatora, kvalitetan hladnjak sa mnoštvom zubaca uspešno odvodi toplotu, pa glavni čip ne pokazuje znake posustajanja ni pri radu na 110 MHz. Ta kombinacija omogućila je ovoj kartici da bude ubedljivi brzinski pobednik testa, ostavivši drugoplasirani ASUS za sobom više od 5%. Drajveri koji stižu uz Victory II opravdavaju reputaciju firme ELSA: ne oslanjajući se ni jednim fajlom na referentne 3Dfx drajvere, oni dodaju "međurezoluciju" 1152*864, Banshee kontrolni panel koji omogućava nezavisnu regulaciju game za desktop, Glide/OpenGL i D3D, kao i prilagođeni kontrolni panel za izbor i podešavanje karakteristika monitora, koji nudi više opcija od standarda, uključujući i neke frekvencije osvežavanja koje inače nisu dostupne. U paketu sa obimnim priručnikom stižu i igre Need For Speed 3 i Recoil. Opšti utisak o kartici je takav da bismo je sigurno proglasili za najbolju na testu, da je ne karakteriše sasvim prosečan kvalitet slike, očigledno slabiji od onog na ASUS-u. Ipak, svi ostali parametri su jaki aduti, pa oni koji žele da izvuku maksimum performansi iz Banshee-a neće naći bolju varijantu. Povrh svega, garancija od čak šest godina, koja važi za sve ELSA kartice, ne može nikoga da ostavi ravnodušnim. Gigabyte GA-630Poslednja SGRAM kartica na ovom testu će za konkurente verovatno biti nerešiva enigma. Kartica izgleda isto kao svi 3Dfx "klonovi", opremljena je identičnim 8 ns modulima, ali smo u prvi mah pomislili da dve brzinske skale koje postoje u Power Strip-u neće biti dovoljno duge da bi verifikovale njene krajnje domete. Verovali ili ne, njena memorija sposobna je da bez napora izdrži maksimalnih 133 MHz, a čak i sam Banshee čip posustaje tek kada brzinu na drugoj skali "zakucamo" za maksimalnih 125 MHz! Za izdržljivost čipa verovatno treba zahvaliti masivnom hladnjaku, kome pomaže veliki, snažan ventilator! Taj "luksuz" će vas koštati nemogućnosti popunjavanja susednog slota na ploči, ali će sasvim sigurno ukinuti svaki rizik za "zdravlje" vašeg Banshee-a. Gigabyte takođe piše svoje drajvere, koji ne nude više opcija od generičkih, ali obezbeđuju funkcionisanje kartice u skladu sa renomeom firme koju poznajemo po matičnim pločama. Nije podržana rezolucija 1152*864, ali beskompromisnim igračima neće promaći da je ovo jedina kartica u dotičnoj familiji koja je na Unreal merenju uspela da preskoči 40-ti podeok na skali (800*600). Jedina stvar koja nas sprečava da konstatujemo da je upravo ovo savršeni Banshee za kojim svi potencijalni kupci ovih kartica tragaju jeste kvalitet slike - sasvim prosečan. Bez ASUS-a bi sve bilo mnogo jednostavnije! Acorp Vulcan IIOd Acorp-a nam je stigao još jedan Banshee sa ventilatorom. Baziran je na referentnom nacrtu kartice, ali u varijanti sa 16 MB jeftinijeg SDRAM-a. Ova kartica se ničim ne ističe nad konkurentima, a SDRAM je čini nešto sporijom u 3D režimu od tri kartice koje su opremljene SGRAM memorijom. Brzina memorija je 8 ns, izdržljivost je solidna (radila je i na 120 MHz, mada za stabilan rad preporučujemo manje), ali je sve to anulirano razlikom u brzini - pogledajte sa koliko megaherca manje Chaintech postiže isti rezultat. Najjači adut Acorp kartice je kvalitet slike, koji je vrlo blizu onoga što smo videli na ASUS-u. Uz karticu stižu referentni 3Dfx drajveri, koji će vas možda razočarati ograničenošću na standardne rezolucije (640*480, 800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200...), ali njihovoj stabilnosti i kompatibilnosti nećete moći da prigovorite. Uz drajvere dobijate Power Strip, aplikaciju koja je za mnoge korisnike već postala standardna zamena za Display Properties dijalog, a za one koji žele da imaju kontrolu nad brzinom rada kartice, nezamenjiva alatka. Dakle, radi se o kartici koja je slično profilisana kao ASUS-ova, premda sporija za procenat koji diktira različit tip memorije. Gainward (Cardex) Dragon 4000Još jedan jeftini Banshee dopadljivog, kompaktnog dizajna, koji krasi ogroman zeleni hladnjak, tri puta duži od samog čipa. Zato je kartica tolerantna na eksperimente sa brzinom, ali ne treba zaboraviti da ona koristi sporiju, SDRAM memoriju. Kartica se izdvaja iz mora sličnih jedino dimenzijama kutije, koja je uglavnom prazna: osim CD-a sa generičkim 3Dfx drajverom i tipičnog dalekoistočnog uputstva fotokopiranog na nekoliko listova recikliranog papira, u kutiji nema ničega. Ipak, nemamo mnogo zamerki: kupovina kartice ovakvog profila podrazumeva veoma prihvatljivu cenu, pa će i oni plićeg džepa moći da iskuse sve vrline koje krase Banshee proizvode. RezimeNadamo se da su vam podaci iz teksta i tabela pomogli da prepoznate svoj Banshee. U pitanju su kartice koje mogu da zadovolje potrebe većine poslovnih i kućnih korisnika, bez rizika od tužnih dečijih lica suočenih sa nemogućnošću igranja neke od (još uvek brojnih) Glide igara. Banshee u poslovnim aplikacijama može ravnopravno da se nosi sa čipovima iz "teške kategorije" (Matrox G200, Riva TNT) - zakazuje ako se radi sa grafikom većeg formata, ali nismo ni očekivali da će se grafički dizajneri i CAD korisnici prepoznati kao ciljna grupa; ipak je i 3Dfx-ov OpenGL strogo igrački orijentisan. Ukratko, ako ste razočarani činjenicom da Need For Speed 3 na Rivi TNT izgleda ružnije, a Unreal i pored bezbrojnih zakrpa još uvek ne može da radi u D3D-u jednako brzo i glatko kao u Glide-u, ako ste ljubitelj Flight Simulator-a koji je sebe unesrećio nesposobnošću TNT drajvera da radi sa kompleksnijim avio-panelima, ako se plašite da će Electronic Arts i dalje sistematski praviti osakaćene D3D verzije igara razvijanih na Glide platformi, ako vas frustrira što podešavanje game za TNT ne funkcioniše onako kako očekujete, a silno želite da svako igranje nosi PnP etiketu - Banshee je jedini logičan izbor. |