Izgleda da je Adobe odlučio da u verzijama programa sa oznakom 5.0 radikalno promeni logiku upravljanja. Nakon šoka koji je izazvao Photoshop, pogledajmo šta donosi Premiere. | |
Voja Gašić |
Adobe Premiere 5
Redizajnirani Timeline...
...i nove Commands i Navigator palete ubrazavaju rad.
Filteri imaju...
...višestruke kontrolne tačke.
Parametarski ekvilajzer je jedan od mnogih dodatih audio-filtera. |
Pored TV reklama i muzičkih spotova, video sekvence se redovno javljaju i na CD izdanjima, a uz brze modeme sve češće ih srećemo i na Internetu. Oni koji se bave obradom video materijala koriste specijalizovani hardver, ali i softver koji maksimalno koristi prednosti tog hardvera. Činjenica je, međutim, da hardver najčešće obezbeđuje samo kompresiju i dekompresiju video materijala, a samim tim i njegovo nesmetano spremanje i čitanje sa diska. Tako je prisustvo moćnih programa, u kakve sigurno spada Adobe Premiere, neophodan detalj čak i ako se bavite samo kućnom montažom. |
Ko je gazda?
Ne tako davno, bili smo svedoci preokreta u računarskoj industriji. Najbogatije kompanije, Intel i IBM, su profilisale osnovu onoga što danas nazivamo PC-jem. Pritom su neopreznim ograničenjima (segmentirana memorija, ograničen broj interapta i DMA kanala...) navukli su dosta besa na sebe. Ulaskom Microsoft-a na scenu, situacija se iz korena promenila, pa je softverska industrija počela da postavlja standarde za razvoj hardvera (PC 97, PC 98...), a projektantima je ostalo samo da se trude da naprave hardver koji će "preživljavati" promocije i uspon novih operativnih sistema.
|
Najvažnije novosti
Verzija 4.2 je prvi put podržala višeprocesorske sisteme, a verzija 5.0 ih već preporučuje. Minimalni zahtevi se svode na 32 MB RAM-a, Pentium i bar 60 MB slobodnog prostora na disku, a preporuka je barem 64 MB RAM-a, što veći hard disk (ili Raid niz), 24-bitna grafička kartica koja podržava DirectX (posebno njegove video-overlay mogućnosti), dobra zvučna kartica i specijalizovani video hardver. Zahtevi nisu nerazumno podignutim, a razlika se svodi na to da više ne možete da radite na 486 konfiguracijama.
|
Sve unapred
Opisani efekat (transitions) je praktično jedina stvar za koju ne možete da saznate kako će izgledati pre nego što napravite preview završnog klipa. Pre nego što pređemo na priču o filterima, pomenimo da je sada moguće videti kako će izgledati sekvenca na koju smo primenili filter (ili seriju filtera). Držeći pritisnut Alt, možete da šetate pokazivač po timeline-u i da na monitoru dobijete sliku sa primenjenim filterima. Brzina operacije zavisi pre svega od snage vašeg hardvera, ali za ovako nešto ste ranije morali da uvećate Construction Window tako da vidite svaki frejm, selektujete jedan frejm, potražite u meniju komandu Render Preview i, na kraju, pogledate ono što ste dobili.
|
Titlovano ili sinhronizovano
Titlovanje je oslobođeno neprijatnih bagova, dodati su standardni kroll-ovi (vertikalno i horizontalno pojavljivanje teksta), sa predefinisanim easy-in i easy-out (lagani početak ili kraj pomeranja) procesima koje možete da kontrolišete i alfa maskiranjem, kojim možete dodatno da ulepšate pojavu ili nestanak slova na ekranu. I ovo umanjuje potrebe za seckanjem sekvenci i upotrebom Motion menija. Ne treba ni naglašavati da i ovde možete da dobijete preview prevlačeći sekvencu koju želite u prozor za titlovanje.
|