|
Namerna greška
Nije malo programa koji, poput Encarta World Atlas-a, daju mogućnost pregleda geografskih mapa. Posle početnog oduševljenja, uvidećete da na tim kartama ima vrlo malo označenih mesta i puteva. S druge strane, postoje programi tipa Auto Router, koji imaju prikazan zavidan broj puteva i mesta, ali ne predstavljaju realan prikaz postojećih puteva, već vektorski prikaz povezivanja pojedinih tačaka. Pored toga, većina kompjuterskih programa koji se bave pitanjem kartografije, pa i pozicioniranja, i koji su dostupni širem krugu korisnika koriste mape iz kompleta koji je izradilo Ministarstvo odbrane SAD za javnu upotrebu u celom svetu, sa fizičkom rezolucijom od jednog kilometra.
Te mape imaju (namerno unetu) grešku u pozicioniranju od par kilometara, koja se ogleda u pogrešno postavljenim geografskim uporednicima i podnevcima, kao i u talasastom zakrivljenju prikaza mape. Dakle, mape se mogu koristiti u edukativne ili informativne svrhe, ali nisu dobar reper za realan rad. S druge strane, postoje prave geografske karte, rađene na osnovu topografskih snimanja terena, satelitskih i avionskih snimaka, koje daju visoku preciznost i mogućnost pozicioniranja. Preciznost ide dotle, da su u topografskim kartama uneti objekti kao što su bandere, bunari, stabla drveća...
Svaka zemlja ima svoje propise o tome koju srazmeru mogu imati karte dostupne širem krugu korisnika. U Jugoslaviji je određeno da najpreciznija karta koja može biti dostupna javnosti bude u razmeri 1:500.000, odnosno da 500 metara u prirodi bude predstavljeno kao 1 mm na mapi. Naravno da su planovi gradova prikazani u još manjoj razmeri, ali planovi gradova uglavnom ne predstavljaju realne dimenzije ulica, blokova zgrada i drugog, već je njihov prikaz podređen prostoru za upisivanje imena ulica i linija gradskog prevoza. Za većinu potreba i ove mape su često dovoljne: lako ćete saznati gde se nešto, ali ako hoćete da znate gde se nešto tačno nalazi (sa preciznošću od, recimo, jednog metra), problem postaje nerešiv, osim uz upotrebu vojnih, topografskih mapa, koje nisu dostupne široj javnosti.
Da bi se ovaj problem rešio, na određenim mestima na zemlji su postavljani radio-farovi, odnosno predajnici, koji su emitovali signale na određenim radio frekvencijama. Na taj način su se godinama navodili avioni i brodovi, što se dobrim delom radi i danas. Osim radio-farova koje vazduhoplovci koriste u navigaciji i koji su većini poznati, postoje i radio-farovi koje koriste pomorci. Za područje Jugoslavije se koristi, na primer, sistem Loran, kod koga se pomoću triangulacije rastojanja do zemaljskih radio-farova sa poznatom lokacijom određuje pozicija broda sa tačnošću od dvadesetak metara. Loran je pouzdan sistem, ali se može koristiti samo za pomorsku navigaciju, jer je prijem njegovih signala veoma otežan u unutrašnjosti kopna.
|