Četiri dana Interneta
Seminar je koncipiran tako da zadovolji potrebe različitih kategorija iz populacije
onih koji su zainteresovani da koriste Internet ne samo kao neiscrpan izvor
informacija, već i kao šansu za sopstveni marketinški nastup i bolje predstavljanje
sve izbirljivijem tržištu. Među učesnicima su se našla tehnička lica neposredno
zadužena za uvođenje Interneta u svoje kompanije, ali i menadžeri i eksperti
za marketing. Polaznike su poslale firme najrazličitijih profila: elektroprivreda,
naftna industrija, PTT, banke, turističke agencije, ali i naučni instituti,
brojni fakulteti, biblioteke... Zdravstveni radnici i farmaceuti takođe se
interesuju za Mrežu, pa ih je bilo iz nekoliko kliničkih centara i najvećih
domaćih fabrika lekova. Bilo je tu i stručnjaka iz Privredne komore, osiguravajućih
zavoda, novinskih agencija i TV kuća.
Glavni
predavači na seminaru Internet '98 bili su Zoran Životić, Dejan Ristanović
i Danko Jevtović. Oni su u četiri dana predavanja nastojali da učesnicima
pruže što više konkretnih znanja koja će po povratku moći da primene na svojim
radnim mestima. Uvodna predavanja održao je Dejan Ristanović, koji je upoznao
slušaoce sa istorijatom nastanka i razvoja Interneta, njegovim značajem, potencijalima
i razvojnim problemima. Uz mnoštvo brojki slušaoci su saznali kako je Internet
izmenio naše navike u svakodnevnom životu, ali i kakve su naše navike na Internetu.
U nastavku se koncentrisao na iskustva Interneta na našim prostorima, posvećujući
posebnu pažnju domaćim provajderima, njihovim resursima i razvojnim planovima.
Drugi dan predavanja posvećen je praktičnim aspektima priključenja firme na
Internet. Danko Jevtović je uveo slušaoce u ovu tematiku pomoću kraćeg kursa
o hardveru i softveru neophodnom za priključenje na Internet, uz praktične
primere podešavanja za Windows 95/NT i uputstva za dijagnostiku modema. Drugo
predavanje posvetio je novim tehnologijama pristupa Internetu, kao što su
56 Kbps modemi, ISDN, asimetrična satelitska veza... Bilo je reči i o mogućnostima
korišćenja postojeće infrastrukture kablovske televizije, HDSL-ADSL, ATM i
ostalim tehnologijama budućnosti u oblasti povezivanja. Dejan Ristanović govorio
je o browser programima Netscape Navigator i Microsoft Internet Explorer.
Izuzetno
korisno predavanje o povezivanju firme na Internet održao je Zoran Životić.
On je izneo detaljne proračune troškova za različite varijante prisustva kompanije
na Internetu: zakup domena i postavljanje prezentacije na server provajdera,
pozivanje provajdera po potrebi putem modema i iznajmljenu liniju. Dati su
detalji o neophodnoj opremi, softveru, kao i odgovor na pitanje šta je CIR.
Popodnevni
program počeo je prezentacijom firme Saga, glavnog sponzora seminara. Zatim
je Dejan Ristanović dao je niz uputstava kako smanjiti telefonske račune zamenom
klasičnih razgovora i slanja faksova odgovarajućim servisima Interneta. Mada
kod nas još uvek malo korisnika kreditnih kartica, nastavak predavanja o plaćanju
preko Interneta bio je praćen sa mnogo interesovanja: problem sigurnosti transakcija
i suština kriptografije izloženi su na razumljiv i zanimljiv način, a bilo
je reči i o elektronskom novcu i pristupu berzi. Danko Jevtović objasnio je
slušaocima organizaciju Interneta, Internic, način dodele adresa, IP brojeva
i domena. Zatim je izneo prednosti primene Internet tehnologije na lokalnu
mrežu firme - intranet.
Treći
dan seminara počeo je predavanjem Zorana Životića o osnovnim protokolima Interneta.
Govorio je o (ne)pouzdanosti elektronske pošte i mogućnostima zloupotreba,
a zatim su se slušaoci upoznali sa FTP i HTTP protokolima. Danko Jevtović
je uz niz primera i konkretnih adresa objasnio kako pronaći informacije, ljude
ili fajlove na Internetu. O strategiji marketinškog nastupa na Internetu govorio
je Dejan Ristanović, iznoseći brojne trikove za povećanje verovatnoće da vašu
prezentaciju pronađu i oni koji je nisu tražili. Navedene su i cene reklamiranja
na domaćim i stranim sajtovima. Najzad je Bane Jelović, direktor agencije
Sky Pass objasnio je kako Internet koriste turističke agencije, ali i putnici
pojedinci koji žele da smanje troškove putovanja i u unapred saznaju podatke
o svom odredištu.
Popodnevni
termin bio je rezervisan za workshop - efektnu programsku formu koja se na
domaćim skupovima retko koristi. Pošto su prethodnog dana slušaoci na posebnim
kuponima napisali koja ih tema posebno interesuje i koje bi pitanje postavili
predavačima, izvršena je analiza i odabrane najatraktivnije teme. Pokazalo
se da slušaoce ubedljivo najviše zanima izrada Web prezentacija, a bilo je
i pitanja o konkretnim detaljima priključenja firme na Internet, kao i o sigurnosti
i pouzdanosti. O svakoj temi dato je kratko uvodno izlaganje uz neke odgovore
na postavljena pitanja, a Zoran Životić je uživo demonstrirao izradu jednostavne
prezentacije u FrontPage-u. Zatim je reč data slušaocima na sredini sale je
postavljen mikrofon i štand sa primercima najnovijeg broja časopisa "PC",
tako da je svaki slušalac koji je postavio pitanje bio nagrađen časopisom.
Sledila je prava lavina pitanja, na koje su predavači odgovarali efikasno
i kompetentno, pa je diskusija trajala čitava tri sata i za mnoge delovala
privlačnije od izvanrednog švedskog stola, na kome ih je u "Grandu" čekala
večera. Na kraju su pristigli kuponi sa pitanjima učestvovali u izvlačenju
nagrada, pa su najsrećniji dobili Internet pretplatu kao i pretplatu na naša
izdanja.
Poslednjeg
dan predavanja Zoran Životić predstavio je SezamPro, najveći domaći on-line
sistem, njegove današnje mogućnosti, komercijalne uslove pristupa, kao i planove
za dalji razvoj. Seminar je završen predviđanjima Danka Jevtovića o budućnosti
Interneta, unapređenju infrastrukture i putevima kojima će se Internet ponuda
i potražnja kretati narednih godina. Mogućnost da se prisete svega što su
na Seminaru naučili pruža se učesnicima zahvaljujući bogatom kotizacijskom
paketu: pored knjige Internet u izdanju PC Press-a, dobili su SezamFile komplet
od dva CD-ROM-a, uputstvo za Internet Explorer 4, separat Internet '98, atraktivan
pribor za pisanje, kao i različite poklone sponzora - firme "Informatika".
Najzad, svaki polaznik je dobio besplatnu registraciju domena za svoju firmu
i tromesečni zakup prostora za postavljanje prezentacije na Web server SezamaPro.
Slušaoci su pokazali ogromno interesovanje za slajdove koji su prikazivani
tokom predavanja, pa su organizatori odlučili da i oni budu štampani i naknadno
distribuirani svim učesnicima.
Za
kvalitetnu prezentaciju zaslužni su i sponzori DATA 011 i Saga, koji su obezbedili
prezentacionu opremu. U holu ispred kongresne sale instalirano je nekoliko
originalnih IBM računara povezanih u lokalnu mrežu, pomoću kojih je, preko
sistema SezamPro, bio omogućen pun pristup Internetu. Ovu opremu obezbedila
je firma DATA 011, generalni sponzor Seminara.
|