3D Studio MAX 2

Stevan Josimović
Prošlo je godinu ipo dana od promocije Windows verzije 3D Studia. Posle nekoliko 1.x revizija, najzad stiže i Max 2, koji treba da učvrsti firmu Kinetix na samom vrhu tršišta rendering aplikacija za PC.


Paket 3D Studio je još od svojih DOS početaka bio dominantna aplikacija, sa zasluženo neskromnim apetitima, kako po pitanju resursa, tako i po pitanju položaja na tržištu. Iz istog tog perioda, pred svaku novu verziju u beogradskim "render krugovima" kruže glasine o tome kako je nova verzija "napokon" dobila pravi ray-trace. Kako se to nikako nije desilo (bar ne u potpunosti), korisnici su morali da se zadovolje drugim novitetima, koji su na ovaj ili onaj način, 3D Studio učinili najpopularnijim programom te vrste. Za toliku popularnost zaslužno je pre svega jako kvalitetno i brzo phong senčenja, koje se u bez problema nosilo sa oskudnim implementacijama ray-trace algoritama u drugim programima. Autodesk je sve to znao još bolje od nas...
S pojavom ozbiljnijih ray-trace programa, 3D Studio je počeo da dobija razne novitete kao što su metal rendering ili ray-trace senke. Čekanje na pravi ray-trace se proteglo i sa prelaskom na Windows platformu, što niko nije očekivao. "Mazanje očiju" je još jednom "prošlo", uz neke refrakcione mape i realan dobitak u kvalitetu korisničkog interfejsa. Sa novom verzijom konačno je nastupilo i ono "napokon" sa početka teksta.


Stvarno nešto novo


Čest je slučaj u softverskoj industriji da vizuelne promene ne znače i stvarne, kvalitativne promene. MAX 2 ne donosi značajnu vizuelnu promenu - sa izuzetkom nekoliko detalja, promene na korisničkom interfejsu su krajnje kozmetičke. Kinetix je još jednom dobro procenio situaciju: korisnički interfejs je već dovoljno dobar, MAX-u je manjkalo nešto drugo.
Pre svega, svi ozbiljni korisnici MAX-a su se žalili na nedostatak NURBS tehnike modeliranja, koja postoji u drugim programima. Iako je preuranjeno govoriti o kvalitetu MAX-ove implementacija NURBS-a, čini se da je Kinetix ozbiljno rešio da tehnologiju potpuno integriše u svoj proizvod. To se vidi po tome što je pored mogućnosti modeliranja pomoću NURBS-a omogućeno i direktno animiranje, što se ređe viđa u rendering programima. Poučeni dosadašnjim iskustvom "dobijanja na kašičicu", kada je 3D Studio u pitanju, konačni sud ćemo ostaviti za neki od sledećih brojeva. MAX 2
Možda je još važnije što je MAX "napokon" dobio pravi ray-trace: U editoru materijala, koji je vizuelno i kvalitativno pretrpeo najveće promene, od sada možete setovati ray-trace materijale. Dostupni su svi parametri ray-trace algoritma, kojih ima dosta. U jednom od prethodnih brojeva "PC"-ja pisali smo da potpune implementacije ray-trace algoritma nema, te da je jedino što se stvarno boduje kvalitet dobijene slike. Za relativno kratko vreme, došli smo do interesantnih rezultata: kvalitet refrakcije, refleksije i senki predmeta je na veoma visokom nivou, što ukazuje na pravi ray-trace; argument je i vreme koje je bilo potrebno za render jedne krajnje jednostavne scene. Đavo nam nije dao mira, pa smo istu scenu (ploča sa šah poljem, kugla od 2000 poligona od stakla i jedna ray-trace spot-lampa) napravili i u LightWave-u. "Rendali" smo u 640*480 rezoluciji, bez anti-aliasing-a, vodeći pri tome računa da ni u jednom od programa prilikom renderinga ne dođe do swap-ovanja. Rezultat je bio 0:44 prema 2:49 za LightWave. Ipak, ono što uštediš na mostu, platiš na ćupriji: MAX je mnogo bogatiji opcijama, što u profesionalnim vodama može da igra značajnu ulogu.


Puna kola noviteta


Kinetix tvrdi da nova verzija donosi preko hiljadu noviteta i da su mogućnosti osnovne verzije praktično "triplirane". Sitna poboljšanja su ravnomerno raspoređena svuda, ali ćemo detaljniju analizu efekata blinn shading, thin wall refraction, reflection dimming, kao i hijerarhiju dinamike, motor, push SpaceWarp-a,Auto Boning sisteme, gomilu novih shader-a i mnogo drugog ostaviti za sledeći broj.
Nova verzija ne koristi plug-in dodatke iz starog MAX-a - ako ipak pokušate da joj "podmetnete" neki od njih, sledi temeljno rušenje sistema. Ako je scena rađena u verziji 1.x i bez dodatnih plug-in-ova ili shader-a, "dvojka" će vas uljudno upozoriti da je verzija datoteke stara i da bi bilo dobro da je snimite. Kada to jednom završite, sve će raditi normalno.
Problem nekompatibilnosti plug-in dodataka može da bude vrlo nezgodan, ali podrška novom MAX-u sigurno neće izostati. Tako tvrdi i firma Digimation, koja je za prethodnu verziju uradila gomilu plug-in-ova. Sa njihove Web strane već neko vreme možete skinuti patch uz koji će stari plug-in-ovi raditi korektno; ovakve poteze će, ako je verovati izveštajima sa poslednjeg SIGGRAPH-a, uskoro povući i druge firme koje podržavaju MAX.
Sigurno je da je MAX 2 nešto novo i vredno: po novim kvalitetima i broju opcija lako se može meriti sa bilo kojim render paketom u bilo kojoj klasi. Uspeh nove verzije garantuje i činjenica da će za korisnike prelazak biti bezbolan, a dobitak značajan. Čini nam se ipak da je novi MAX nešto zahtevniji od starog, ali sasvim je jasno da bez jače Pentium konfiguracije i bar 64 MB RAM-a niko ne razmišlja o bavljenju ovim poslom. Kako će se novi MAX snaći u našim krugovima, pokušaćemo da vam prenesemo u sledećem broju "PC"-ja.






PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa