Animacija na 4 diskete |
Stevan Josimović |
Predstavili smo nekoliko moćnih paketa koji nude kompletno rešenje za trodimenzionalno modelovanje, vizuelizaciju i animaciju. Ovo je priča o Martin Hash's 3D Animation Pro, malom programu velikog srca... |
Veliki paketi za 3D modelovanje, vizuelizaciju i animaciju su, po pravilu, vrlo samouvereni, pompezni i gladni kako memorije, tako i procesorske snage. Zahvaljujući pored ostalog i njima, prosečni korisnik PC računara ima neobičnu sliku o tome šta softver treba da predstavlja: umesto da nam služi i rešava naše probleme na brži i jednostavniji način, moderan softver je sporiji, komplikovaniji i skuplji, pod izgovorom da može mnogo više. Često su razlike u mogućnostima akademske, ali je udarac po džepu astronomski. Ovoga puta prezentiramo dokaz da ideja modernog, efikasnog i jeftinog softvera još nije zamrla...
Oduševljenje ili razočarenje
Neverovatna je instalacija kod ovog programa, koja dolazi na samo četiri diskete. Iako nije krcata primerima i teksturama, u njoj dobijate kompletan program, plus net i DOS (!) renderer i multiplane.
Koreografija
Ruku na srce, u sasvim pristojnom help-u koji dolazi uz Martin Hash's 3D Animation Pro pročitaćete da glavna namena ovog programa nije modeliranje, mada i to može (ali kako?!) - akcenat je bačen na koreografiju. To je ona sitnica, koja pravi nepremostivu razliku između tehno-populacije, koja industrijski "štancuje" lebdeće telope na lokalnoj TV, i profesionalnih animatora. Na tom polju ovaj program se može meriti sa najboljima iz svoje vrste. Poseduje jednostavno sve!
Sve za animaciju i animatore...
Da je Hash 3D potpuno okrenut pokretu, vidi se i po fantastičnoj podršci koju ovaj program pruža motion capture uređajima, koji se u svetu sve češće koriste. Na taj način Martin Hash's 3D je potpuno otvoren prema širokoj paleti korisnika, a svojom cenom predstavlja pravi izazov konkurentima. Australijski studio Momentum Animations izradio je ceo crtani film pod naslovom Skoda sa Hash 3D-om, iskoristivši sve njegove prednosti, a kadrove ovog crtanog filma možete videti i na ovim stranicama.
Uz program se isporučuje Multiplane, tradicionalna alatka za tzv. compositing, ali u novoj kompjuterskoj verziji. Reč je o programu koji omogućava višeslojnu animaciju, kakva se viđa u Diznijevim crtanim filmovima. Ako vam dođe pod ruku, pogledajte kako sneg pada u filmu "101 dalmatinac" ili "Lepotica i zver", koji je snimljen koju deceniju kasnije. U starim crtanim filmovima kompozicija je išla najviše do šest slojeva, zbog neprozirnosti debelog sloja folija. Danas, kada se compositing radi putem računara, broj "folija" se može povećati neograničeno, jer su digitalne "folije" potpuno prozirne.
Nema pite bez rendeta
Iako je program okrenut animatorima i koreografiji, sav trud bi bio uzalud da rendering nije dovoljno kvalitetan. Konačni proces dobijanja slike je nakićen impozatnim brojem opcija, koje omogućavaju potpunu kontrolu nad kvalitetom slike, a sam render je pristojno brz, u zavisnosti od kompleksnosti scene i materijala, kao i od broja svetlosnih izvora koje ste postavili u koreografiji.
Kad smo već kod svetla, napomenimo da manipulacija objektima nije vrhunska, ali je osvetljenju posvećena zavidna pažnja. Tako postoje čak četiri tipa svetlosnih izvora: sunce (beskonačno dalek izvor svetlosti sa paralelnim zracima), sijalica (tačkasti izvor svetla koji omnidirekciono emituje zrake), baterijska lampa (izvor usmerene svetlosti) i klieg, neka vrsta reflektora. Kad tome dodate da svaki od ovih tipova svetlosnih izvora može biti sa senkama ili bez njih i gomilu opcija: target, fall-of, focal length itd, jasno je da se osvetljenje na sceni može postaviti bez ikakvih ograničenja. Ne treba zaboraviti da se rendering može obaviti na mreži ili u batch režima (DOS), što znatno ubrzava ceo projekat, isključenjem zahtevnog multitasking okruženja.
Posle svega ovoga, četiri diskete ne deluju neozbiljno: mnogi daleko skuplji programi bi se rado pohvalili nekom od koreografskih sposobnosti Martin Hash's 3D Animation Pro-a. Sledeća verzija ovog programa nosiće oznaku 5.0, a spisak noviteta u sva tri programska modula je toliko opsežan da ga jednostavno zbog prostora izostavljamo. Ipak, izdvojićemo nekoliko: potpuno novi korisnički interfejs, translacija globalnih osa, drag & drop, rotacija u lokalnom koordinatnom sistemu, perspektivno modeliranje, D3D i QD3D, sprečavanje proklizavanja likova u hodanju (stride length), Action Overloading (slojevi pokreta: pričanje, koračanje i stezanje pesnica), hybrid renderer, Alpha buffer rendering, 32-bitna neograničena rezolucija renderinga, staklo sa refrakcijom i kaustikom, Algorithmic Perlin Materials Editor, eksport u *.ava i *.mot fajlove sa hijerarhijom, teksturama i pokretom za realtime game engines...
Od promene korisničkog interfejsa mnogo očekujemo, jer je u verziji 4.05 veoma zamorno prelaziti iz modula u modul, gaseći svaki otvoreni prozor ručno. Ako to ne radite, vrlo brzo završite sa swap-ovanjem od po nekoliko minuta, ili nekom jačom pikanterijom sa detaljnim spiskom registara, posle čega vam jedino ostaje da mu uzvratite pominjanjem nekog drugog, ličnijeg spiska.
Međutim, upotrebljivost ovog sjajnog programa je neosporna. Stiče se utisak da je to, praktično, prvi program pisan potpuno u duhu profesije koju potpomaže, bez ijednog suvišnog tehničkog detalja. Njegova sudbina će umnogome biti određena uspešnošću promena u verziji 5.0, kao i njenom, nadamo se, većom stabilnošću i idiot-proof otpornošću. Izvesnu težinu svakako će imati i projekti tipa Skoda, ali bi pravi potez bio prerada ViewPoint biblioteka i uvođenje plug-in tehnologije, koja bi uposlila i druge sitnije kompanije. Ako imate Pentium sa 16 i više megabajta RAM-a, žrtvujte 10-tak MB na hard disku i nešto vremena - isplatiće se.
|