Listajući prethodne brojeve i čitajući seriju tekstova o programima za rendering
i animaciju, primetili ste da su programi za 3D modeliranje zapostavljeni. Ovoga puta im
posvećujemo više pažnje.
Uspešan paket za vizuelizaciju sačinjavaju tri celine: modelar 3D objekata, editor 3D animacije
i modul za renderovanje slika. Sama činjenica da smo modelare do sada donekle zapostavljali
navodi na zaključak da to nisu uvek najistaknutiji delovi takvih paketa. Ipak, neke firme žele
da se potvrde i na ovom planu, pa su do nas došla tri vrlo interesantna proizvoda. Ova tri
modelara polaze sa različitih stanovišta i imaju različitu filozofiju; ovde ih nećemo u pravom
smislu uporedno testirati, već ćemo se osvrnuti na alate koji su pre saradnici, nego
konkurenti. Počnimo od najjednostavijeg.
Fractal Design pozira
Firma Fractal Design je izdala program Poser , koji je prevashodno namenjen kreiranju
uspelih ljudskih figura. Program je vrlo jednostavan za upotrebu i nije pretrpan gomilom
opcija, ali ipak ne treba misliti ni da je nemoćan, niti da je siromašan. U nekoliko trenutaka
možete stvoriti ljudsku figuru željenog pola, visine, težine ili starosti. Umesto pravih
ljudskih figura, možete stvoriti mannequin -a, simpatičnu lutku, prema kojoj umetnik slika
svoje likove u najrazličitijim pozama. Kako sa mannequin -om, tako i sa pravim ljudskim
figurama možete manipulisati i stavljati ih u najrazličitije poze. To se postiže rotiranjem
delova tela, koji su postavljeni u ispravnu hijerarhiju, tako da nije nikakav problem figuru
postaviti u bilo koji zamišljeni položaj. Dodatnu pomoć predstavlja i opcija use limits ,
kojom udovi i njihovi delovi dobijaju granice do kojih se mogu rotirati. Time se, recimo,
sprečava rotiranje lakta za više od 180 stepeni.
Obzirom da u Poser -u može da se manipuliše većim brojem figura, nekad ih je teško sve
poravnati, tako da im stopala leže na istoj ravni. Zato je dodata opcija drop to floor , koja
posao obavi umesto vas. Pomenućemo da se fiksna tačka na telu može menjati, čime bez problema
možete napraviti key-frame -ove čoveka, žene ili deteta koji trči, ili skaču u bazen, praveće
sve one divne okrete koje izvode živi skakači na Olimpijadi.
Posebno treba pohvaliti rendering modul ovog programa, čija je uloga pomoćna pa ga ne krasi
kvalitet slike, ali je zato veoma brz i prilagođen osnovnoj nameni programa. Modul ima sjajan
sistem za bump i teksture, pa je muskulatura renderovana njim vrlo atraktivna. Dobijeni
rezultat je najsličniji junaku stripova Srebrni Letač. Uz ovaj program dolaze i razne
biblioteke, za izgled i položaje (poze) figura, ali i za položaje i atribute kamere odnosno
svetla.
Poser nije program za neko ozbiljno modelovanje, ali je generisanje ljudskih figura dovoljno
automatizovano, što je i bio cilj autora. Ipak, moramo primetiti da je lice ostalo bez prave
podrške; možda u nekoj drugoj verziji. Program već sada mogu da koriste koreografi, kao i
animatori iz profesionalnih voda, za stvaranje veće grupe ljudi, pod uslovom da nema krupnih
planova. Poser svoje figure može da izveze u DXF format, koji je uglavnom i najrašireniji
među programima koji se bave 3D prostorom.
AMAPI
AMAPI 2.0 je program malo poznate firme Yonowat . To je, koliko smo upoznati, jedini program u
istoriji 3D modelovanja koji problemu pristupa na sasvim drugačiji način: korisnički interfejs
podseća na zanatsku radionicu. Svi alati koje poseduje, a podeljeni su u tri grupe, raspoređeni
su sa desne strane ekrana u polukrugu, a odabiraju se klikom miša. Izbor je mnogo lakši od
odustajanja od nekog alata: trebalo nam je neko vreme da ustanovimo da se alat ostavlja
pomeranjem pointera na krajnju desnu ivicu ekrana.
Ovaj primer u potpunosti oslikava situaciju u kojoj se nalazi novi korisnik AMAPI-ja: sve
izgleda lepo i efikasno, ali će proći dosta vremena dok se naviknete na neobične akcije mišem i
nekoliko specijalnih komandi sa tastature (space, Enter, Tab, +, - ...). Kada ih jednom
usvojite, posao će teći glatko, bez previše razmišljanja.
Najveći problem je navikavanje da o bilo kojoj akciji prestanemo da razmišljamo matematički. Na
ovaj, do sada jedini, način rešavanja problema zaboravite: radeći u AMAPI-ju, vi ste zanatlija
koji može da napravi sve što vidi, bez matematičkih komplikacija. Imate tri police sa alatom,
radni sto, mnogo strpljenja i umeća... Analogija sa radionicom ide tako daleko da u menijima
možete da pronađete i po koju psovku. Obzirom da sve deluje neobavezno i jednostavno, prijatno
ćete se iznenaditi kada ustanovite da gotovo i ne postoji format fajla u koji AMAPI ne može da
izveze svoje objekte.
Pomenimo i nekoliko neprijatnih iskustava. Prvo se odnosi na stabilnost: AMAPI često
prijavljuje greške, posle kojih nema povratka u program ili snimanja. Istina je da AMAPI u toku
testiranja ni jednom nije oborio Windows , ali je zato on sam krahirao u nekoliko navrata,
naročito kada smo brzo menjali i nasumično upotrebljavali razne alate. Trebalo bi da i uputstva
budu malo detaljnija, pošto je za većinu korisnika ovakav način rada nešto novo. On-line
uputstvo sa nekoliko časova je samo demonstrativno, toliko da akcije ni posle pažljivog
posmatranja niste u stanju do kraja da izvedete. Recimo, u demou u kome se pravi školjka,
nedostaje poslednja akcija kojom se krive pretvaraju u površine. Na ekranu to sasvim lepo
izgleda, ali bez tog malog parčeta informacije, teško da se može bilo šta postići.
Ideja je sjajna, koncepcija za nijansu slabija, a izvedba je mnogo toga pokvarila - programi
ovakve namene moraju da budu stabilniji i delatniji. Na kraju, evo i praktičnog saveta: ma šta
radili, ni za živu glavu ne menjajte dijalog font, jer posle toga ništa nećete moći da
pročitate. Čini se, da ćemo na jednostavnije i efikasnije 3D modelare morati još malo da
sačekamo.
Rhinoceros
Za kraj smo ostavili najozbiljniji program, koji smo nažalost morali da testiramo samo u beta
verziji, ali od koga najviše očekujemo. Rhinoceros je program koji je razvio Robert McNeel
sa saradnicima; u profesionalnim krugovima se o projektu priča kao o kopiji Alias -ovog
modelara, što govori o ozbiljnosti.
Opet se susrećemo sa ekranom klasično podeljenim na tri (ili četiri) dela, oko kojih se nalaze
meniji, pa čak i komandna linija. Ovakav stil pomalo podseća na Autocad , ali je daleko
prijateljskiji nastrojen prema novim korisnicima. Ovo je prvi ozbiljni i uspešni program za 3D
modeliranje koji dosledno prati Windows filozofiju. Svi očekivani meniji su tu, selekcija
više objekata se postiže pritiskom na Shift, prelaskom pointera preko stavki ispisuje se
njihova osnovna i alternativna namena, većina tastera je dvofunkcijska (desni taster na
mišu)...
Odmah se uočava pravo bogatstvo opcija, sa skladnim i jasnim grafičkim reprezentacijama, koje
su sjajno dopunjene već pomenutim pointer sensitive informacijama. Korisnički interfejs je
veoma brz i stabilan: u beta verziji neke komande još nisu bile gotove, ali Rhinoceros ni
jednom nije "iskočio iz šina", čak ni kada smo mu zadavali vrlo komplikovane operacije
kombinovane logičkim uslovima. Program bi se tada samo zamislio (mnogo manje nego što je to
radio 3D Studio), a zatim bi se na ekranu pojavio rezultat.
Rhinoceros poseduje praktično sve što vam je potrebno za ozbiljno modelovanje: bogatstvo
opcija, brzina i komfor Windows okruženja garantuju mu popularnost. Pravi je kuriozitet kako
je Rhino "hendlovao" komplikovanije objekte posle niza transformacija i boolean operacija.
Ivice i presecanja su bila i dalje oštra kao žilet, bez i jednog izgubljenog prioriteta ili
krajnje nervirajućih rupa, koje stvara svaki izgubljeni face .
Pravo uživanje je bilo istraživati na koliko sve načina može da nastane kriva pri presecanju
lopte i kupe, lopte i elipsoida, ili bilo koja druga dva tela. Rezultat se uvek dobijao
trenutno i bio je precizan. Rhinoceros očito ima neverovatnu matematičku podršku, a ništa
slabije nije urađen ni programerski deo posla. Stalno imate utisak da sedite ispred moćne RISC
radne stanice, a ne ispred svog prosečnog Pentium -a. Pomenimo da i Rhino ima svoj
rendering modul, koji poseduje senke, anti-aliasing i sve što uz to spada. Iako je i on,
koliko smo mogli da primetimo, prilično brz, moramo priznati da se ponekad čini kako je to deo
nekog drugog programa.
Za kraj...
Predstavili smo vam tri potpuno različita programa, koja se odlično dopunjuju. Prvi je
specijalizovan za jednu klasu trodimenzionalnih objekata, koji se veoma često koriste, što
opravdava njegovo postojanje i predstavlja vrednu dopunu drugim 3D modelarima. Druga dva su
donekle suprotstavljena, zahvaljujući filozofijama rada i shvatanjima posla kojim se bave, ali
nisu sukobljeni na tržištu, jer su namenjeni potpuno različitim klasama korisnika. AMAPI će,
svojom idejom i dopadljivošću, pre privući pažnju novih modelara, dok je Rhinoceros više
tehnički nastrojen, pa brzinom i preciznošću predstavlja pravo osveženje na ovom polju.
Ipak, svi su ovi programi relativno nedovršeni, pa će se njihov značaj pokazati tek kada se
pojave u konačnim verzijama. Ipak, mereno na odgovarajućim skalama, čini se da Rhinoceros ima
najviše snage i najbolju budućnost. Profesionalci, obratite pažnju, na vaše terene stiže novi
"talentovani draftovac".