Moda ili potreba?

Bob


Bob Đurđević

Trendovi idu od dna prema vrhu, a moda od vrha prema dnu", primetio je 1982. John Naisbitt u bestseleru "Megatrendovi". Prema toj definiciji, Network Computer (NC - jeftina, uprošćena varijanta PC računara) je pomodni proizvod koji nameću proizvođači, a ne tržište. Da je NC ono što su krajnji korisnici želeli (a nije), zar to ne bi bilo negiranje "PC revolucije"? Umesto toga, NC priziva sećanja na zapaženije promašaje računarske industrije, kao što su IBM-ov računar PC Junior ili Apple-ov Newton.
Sve je počelo govorom Lou Gerstner-a na Comdex-u, novembra 1995. Rekao je da IBM projektuje jeftini PC (koji je kasnije dobio ime NC), koji će moći da se kupi početkom 1996. Prošle godine, Larry Ellison iz Oracle-a je postao šampion preterivanja u reklamiranju najnovijeg pomodnog proizvoda.
Iako je IBM u julu predstavio Thin Client, Gerstnerova prognoza nije se pokazala najtačnijom. Krajem oktobra su IBM i Intel zajednički najavili mrežni PC za početak 1997, koji neće biti slabiji od već postojećih. Ovo je nagovestilo IBM-ovo (mudro!) odustajanje od ideje NC-a. Ali je Veliki Plavi negirao mudrost u novembru, kada je osnovao diviziju posvećenu samo prodaji NC-a. Ilustracija
I ostatak industrije šalje konfuzne signale kupcima. Ellison je u septembru predvideo da će cena NC-a biti ne 500, već samo $299 i da će se on pojaviti u oktobru. Sada je skoro februar 97 i jedino mesto na kome bi se mogao naći NC za $299 je u kući duhova, za vreme Noći veštica. Čak i NC za $500 dolara sve više liči na NC za $1000. Ellison je predvideo da će telefonske kompanije nuditi NC besplatno pretplatnicima tokom narednih 6 meseci. Sve je moguće, ali nećemo baš nestrpljivo čekati 31. mart. Prisetite se, pričalo se da će i Baby Bells doneti veliku zaradu, pa...
Duet Billary (Gates i Ellison) se sastao kod Scott McNealy-ja iz Sun-a, koji je takođe počeo sa propagandom NC ideje. "Jedna od stvari koje sam naučio o ovoj industriji je da ona apsolutno uspeva uz pomoć intenzivne reklame; ona obožava reklamu", izjavio je čovek koji je započeo reklamnu kampanju NC-a, Gerstner, u govoru na Comdex-u.
Šta misle korisnici? "Zašto bi iko pri zdravoj pameti želeo da ima NC?" bilo je pitanje koje je Ellisonu postavio jedan od učesnika Agenda Conference prošle nedelje. Čim je Ellison počeo da odgovara na pitanje, gospodin koji je pitanje postavio ga je ponovo prekinuo. A onda se Ellison izgubio: "Ućutite, za ime Boga... i ko ste vi uopšte? Vi definitivno niste osoba koja bi trebalo da sudi o ovome!"
Pravi način da se privuku novi prijatelji, gospodine Ellison. A i korisnicima treba pokazati ko je gazda! Ova rasprava, prema Spencer Katt-u, novinaru PC Week-a, odigrala se pred šačicom od 500 uticajnih ljudi računarske industrije. Incident je pokazao šta se mora uraditi da bi se prodao NC: naterati korisnike da progutaju ideju, hteli to oni ili ne.
Zašto? Zato što je to dobro za prodavce. "PC revolucija" je oslobodila korisnike iz okova staklenog zvona IT careva. Sada su ti carevi ujedinili snage sa komunom prodavaca, ne bi li ponovo izboksovali kontrolu, koristeći kao izgovor visoke cene održavanja mreža PC računara.
Međutim, krajnji korisnici ne padaju na takve štoseve. Njima je važna bogatija funkcionalnost koja će omogućiti bolju produktivnost u poslu. To su ciljevi za koje treba da se bori korisnički CEO. Nuditi korisnicima NC mesto PC-ja je kao da su ponudili da moderan kablovski TV zamene AM radiom.
Izuzetak su korisnici koji još uvek novosti dobijaju dimnim signalima, dakle rade na dumb terminalima u velikim korporacijama. Na svim ostalim mestima biće jako teško prodati NC, pitanje je da li će pomoći čak i Ellison-ov "o-ruk" stil.
IT industrija je napredovala kada je korisnicima ponudila jednu od mogućnosti: iste funkcije za manje pare, više funkcija za iste pare ili više funkcija za manje para. NC nudi manje funkcija za manje para. Za mušterije to je neistražena teritorija. Baš zato će se mrežni računari morati da zabijaju kupcima kroz grlo "Ellisonovim čekićem".

Bob Đurđević je predsednik kompanije Annex Research, Phoenix,
Arizona
. Bavi se tržišnim istraživanjima u kompjuterskoj industriji.
Web adresa: www.djurdjevic.com


PC home - osnovna strana Novi broj|Arhiva|Pretrazivanje svih brojeva|O nama
Pretplatite se na PC|Postanite saradnik casopisa PC|Pitanja i komentari u vezi casopisa